Seminar om identitet og livsmestring i en flerkulturell skolehverdag
Arrangement
|Oppdatert
Seminar om hvordan skolen og samfunnet kan ivareta sitt ansvar med å tilrettelegge for at elevene kan forme sin identitet.
Norsk eller polsk? Hijab eller utslått hår? Bunad eller sari? Familien først, eller meg selv først? Mange ungdommer i Norge sjonglerer daglig kryssende forventinger og kulturer. Men hvem kan de prate med om hvem de skal være, og hvordan kan de prate om det? Hvordan kan skolen legge til rette for at ungdom kan utforske identiteten sin på konstruktive måter?
Rapportene som blir lansert fra FHI og VID vitenskapelige høyskole, evaluerer utprøvingen av to tiltak for å fremme identitetsutvikling blant elever i flerkulturelle skoler, henholdsvis Identitetsprosjektet og Flexid. Resultatene som blir presentert setter søkelys på hvordan ungdom kan forme sin identitet innenfor et inkluderende og mangfoldig fellesskap.
Program
- 13.00 Velkommen v/Tonje Holt, avd. direktør, FHI
- 13.05 Innleder: Dilemmaer og valg i en flerkulturell oppvekst v/Nayab Hussain
- 13.20 Rapportlansering:
- Identitet og livskvalitet i flerkulturelle skoler v/senior forsker Brit Oppedal, FHI
- Kurspilot for ungdom med flerkulturell oppvekst v/professor Øystein Lund Johannessen, VID Vitenskapelig høyskole
- 13.50 Pause
14.00 Panelsamtale: Hvilke dilemmaer og valg har skolen i arbeidet med identitetsutvikling i en flerkulturell skole? Vi ser frem til å høre perspektivene til:- Are Solstad, avdelingsdirektør, avdeling for inkludering og pedagogisk støtte (Utdanningsdirektoratet)
- Simon Emiliano Jara, rektor (Galterud skole)
- Katrine Løkka Thorstein, lærer og teamleder (Mesterfjellet skole)
- Anne Øvensen, minoritetsrådgiver (Hersleb videregående skole)
- Zemir Popovac, psykologspesialist (Favne psykologbistand)
- Nayab Hussain, krysskulturell oppvekst
- 15.00 Kaffe, forfriskning og mingling