Høringssvar fra FHI: Forslag til endringar i helselovgivinga (organisatoriske endringar i sentral helseforvaltning mv.)
Artikkel
|Publisert
Nedenfor kan du laste ned Folkehelseinstituttets høringssvar til forslag om endringer i helselovgivninga.
Om prosessen
Fristen for denne høringen gjør at våre forslag til lov- og forskriftsendringer kommer før det er tatt en beslutning om ansvars- og oppgavefordeling mellom FHI og Helsedirektoratet. Vi mener at den endelige revisjonen av lovtekstene bør gjøres etter at oppgavefordelingen er besluttet. Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Direktoratet for medisinske produkter (Statens legemiddelverk) bør involveres i dette arbeidet.
Vi er oppmerksomme på at det pågår et arbeid med en helseberedskapsmelding som også kan munne ut i lovendringer som særlig berører beredskapsoppgaver. Det gjelder også oppfølgingen av NOU 2023: 17 (Totalberedskapskommisjonen).
Folkehelseloven § 24 og § 25 og forskrift om oversikt over folkehelsen
Vi støtter intensjonen om tydeligere rolledeling mellom Helsedirektoratet som «myndighetsetat» og Folkehelseinstituttet som «kunnskapsetat» på folkehelseområdet. Innholdet i de foreslåtte lovendringene er etter vår oppfatning ikke i tråd med intensjonen om «justeringer i dagens organisering» og et «skarpere organisatorisk skille» mellom myndighetsutøvelse og kunnskapsproduksjon, eller med departementets foreløpige signaler om grenseoppgangen mellom myndighetsoppgaver og kunnskapsoppgaver.
Folkehelseloven (fhl) §§ 24 og 25 bør utformes på en måte som er i tråd med rammene for og det faktiske innholdet i FHIs virksomhet, slik den er tenkt å være. Beskrivelsen av FHIs oppgaver som statens kunnskapsetat på folkehelseområdet bør omfatte overvåking, analyse, statistikk, forskning og oppsummering av kunnskap.
Vi foreslår også et nytt ledd i folkehelseloven § 25 som lovfester kunnskapsetatens faglige uavhengighet i oppgaver som gis i loven.
Smittevernloven § 7-9 og forskrifter
Vi støtter målet om at FHIs og Helsedirektoratets ansvar og roller på smittevernfeltet beskrives bedre i lovverket. En klarere arbeidsdeling kan styrke samarbeidet mellom etatene og med andre aktører i smittevernet og gi større forutsigbarhet, noe som er særlig viktig for beredskapen for kriser.
Det vil være særlig nyttig å fjerne de uklare grensene mellom de to etatene når det gjelder rådgivning innen smittevern. Vi mener regjeringens mål best nås ved at lovverket presiserer at FHI gir smittevernfaglige råd (herunder om vaksinasjon), mens Helsedirektoratet gir råd om regelverket og vedtak etter smittevernloven. Dette vil bidra til at rådgivingen er godt integrert med overvåkning, analyse og forskning og at rådene til befolkningen, helsepersonell og myndigheter henger godt sammen.
Helseregisterfeltet
Vi støtter overføringen av Helsedataservice til FHI. Forslaget understøtter målene om økt effektivitet i tilgjengeliggjøringen av helsedata. Vi understreker viktigheten av tillit til og transparens i forvaltningen av denne ordningen i FHI.
Vi mener at forslaget om at Helsedirektoratet skal ha vedtaksmyndighet for unntak for taushetsplikt i tilfeller der søknadene er fra FHI, vil undergrave målene om mer effektiv tilgang til data. FHI anerkjenner behovene for habilitet og lik behandling som viktige hensyn, men vi mener forslaget i for stor grad motvirker målet om strømlinjeforming («én vei inn»), og at FHI kan og bør innrette sin organisering og interne prosesser slik at vi oppnår tillit til at søknader behandles likt.