Viktig med hjelpetjenester for barn i ferien
Forskningsfunn
|Publisert
Mange barn og unge henvender seg til ulike typer hjelpetjenester i ferien. Problemer som krangling i familien, psykiske problemer og selvskading går igjen, viser to rapporter fra Folkehelseinstituttet.
– Tall fra undersøkelsen Ungdata Junior viser at flere barn er usikre på hvem de kan snakke med når de har det vanskelig. Mange tar kontakt med ulike typer informasjons- og hjelpetjenester, sier forsker Heid Nøkleby ved FHI.
Forskere ved Folkehelseinstituttet har publisert to nye rapporter om informasjons- og hjelpetjenester for barn i alderen 9–12 år. Den første rapporten samler norske og internasjonale studier for å belyse barnas ønsker og behov. Forskerne identifiserte tre kvalitative studier og to kvantitative tverrsnittstudier. Den andre rapporten kartlegger norske tjenester.
- Delrapport 1: Informasjons- og hjelpetjenester for barn 9-12 år. En flermetodisk systematisk oversikt
- Delrapport 2: Informasjons- og hjelpetjenester for barn 9-12 år: En kartlegging av dagens tjenestetilbud i Norge
– Rapportene våre viser at barn i denne aldersgruppen har forskjellige og sammensatte behov og at det derfor trengs tjenester som kan svare til disse behovene, sier Nøkleby
Følelsesmessige vansker, overgrep, familieforhold og venner går igjen
Den første rapporten, som sammenstiller forskning på barns behov og erfaringer, fant at barn henvender seg for å få informasjon, for å sjekke hva som er greit eller normalt og for å snakke om og få bekreftet følelsene sine. Tematikk som går igjen er blant annet følelsesmessige vansker, overgrep, familieforhold og venner.
Den andre rapporten kartla tjenester som tilbys for barn i Norge. Kors på halsen, SnakkOmMobbing, PsyktÆrlig og SnakkOmPsyken er blant de mest brukte, spesielt av jenter. Forskerne intervjuet også flere av de som jobber i tjenestene. De mente anonymitet og tilgjengelighet var noen av de viktigste elementene i en god hjelpetjeneste.
– For mange barn i denne alderen er det viktig å få kontakt med én gang. Da er døgnåpne tjenester og tjenester som er åpne i ferie og helligdager spesielt viktige, sier forsker Hans Bergsund ved FHI.
– Videre kan anonymitet være en viktig forutsetning for å ta kontakt. Spesielt hvis det gjelder temaer som kan være flaut eller sårt å snakke om, sier Bergsund.
Betydelig behov
Funnene understreker behovet for evaluering av tjenestene og innhenting av tilbakemeldinger fra både barn og tjenesteytere. Det er viktig å tilrettelegge for slike evalueringer ved planlegging av nye tjenester. Til høsten skal forskergruppen derfor gjennomføre en intervjustudie med barn om deres erfaringer og ønsker for denne typen tjenester.