Undervisning om sosiale medier ble godt mottatt av elevene
Forskningsfunn
|Publisert
Elever ga et undervisningsopplegg om sosiale medier 7,3 poeng på en skala fra 0 til 10. Det viser en undersøkelse fra FHI.
De fleste ungdommer bruker sosiale medier, opptil flere timer hver dag. Forskning har imidlertid vist at noen sider ved sosiale medier kan ha sammenheng med dårligere psykisk helse og trivsel hos ungdom. For eksempel tyder forskning på at å sammenligne eget liv med det som blir vist fram på sosiale medier henger sammen med symptomer på angst og depresjon. Det samme gjelder om man får negative kommentarer på det man har publisert.
Studier har vist at skolen kan være en god arena for kritisk tenkning om sosiale medier, og bidra til økt bevissthet rundt egen og andres bruk. Skolebaserte undervisningsopplegg kan trolig ha gunstig effekt, særlig når oppleggene fokuserer på både positive og negative konsekvenser av sosiale medier.
– Vi har også fått tilbakemeldinger fra lærere om behov for flere undervisningsressurser knyttet til ungdoms bruk av digital teknologi, inkludert sosiale medier, sier Amanda Andersen, stipendiat ved Folkehelseinstituttet.
Derfor har Bergen kommune, Vestland fylkeskommune og Folkehelseinstituttet utviklet en egen undervisningsressurs om sosiale medier – ungpasome.no. Ressursen er knyttet til kompetansemål i norsk, samfunnsfag og overordnet del av læreplanverket, blant annet gjennom oppgaver for klassediskusjoner og individuelt arbeid. Mer enn 200 elever i Bergen har nå sagt hva de synes om undervisningsopplegget.
– Tiltaket ble testet ut i videregående skole og har blitt godt mottatt av både lærere og elever. Elevene vurderte opplegget på en skala fra null til ti for engasjement og nytteverdi. Gjennomsnittsvurderingen var 7,3. Det tenker vi er en god vurdering fra ungdom, som ikke holder tilbake om det er noe de misliker, sier Andersen.
Elevene ga uttrykk for økt bevissthet om egen og andres bruk av sosiale medier. De mente temaet var viktig og interessant, og at undervisningen førte til bedre klassemiljø. Generelt sett ga jenter litt høyere poeng enn gutter, men begge grupper ga en god score. Lærerne som testet undervisningsressursen satt pris på å få et opplegg som ikke krevde mye forhåndsarbeid.
Kan ikke konkludere om helseeffekten av opplegget
Selv om ungdommene var fornøyde med tiltaket, er forskerne forsiktige med å si at undervisningsopplegget nødvendigvis er helsefremmende.
– Vi trenger ytterligere tester og undersøkelser før vi kan konkludere om opplegget bidrar til god psykisk helse og livskvalitet, sier Andersen.
Hun tror ikke sosiale medier kommer til å forsvinne, derfor er det viktig å lære ungdommer å bruke sosiale medier på en positiv måte.
– Dette undervisningsopplegget virker lovende, og vi planlegger nå å teste det ut på flere skoler, sier Andersen.
Undervisningsopplegget er åpent tilgjengelig for alle på nettstedet ungpasome.no.
Referanse
Andersen, A. I. O., Finserås, T. R., Hjetland, G. J., Bøe, T., Sivertsen, B., Colman, I., Hella, R. T., & Skogen, J. C. (2024). Can Social Media Use Be More Health-Promoting? Description and Pilot Evaluation of a School-Based Program to Increase Awareness and Reflection on the Use of Social Media. Sage Open, 14(2). https://doi.org/10.1177/21582440241249538