Samtale etter fødsel gir bedre opplevelse av oppholdet på sykehus
Forskningsfunn
|Publisert
Kvinner som har født har en bedre opplevelse av oppholdet på sykehus dersom de får en samtale før de blir utskrevet, viser en ny analyse fra FHI.
Forskere ved FHI har brukt data som ble samlet inn i en tidligere spørreundersøkelse for å finne ut om erfaringene fra føde- barsel varierte med hvorvidt kvinnene hadde hatt en samtale før utreise eller ikke.
Å gi kvinnene en samtale med informasjon og anledning til å snakke gjennom fødselsopplevelsen sin før de forlater sykehuset har lang tradisjon i Norge, og blir foreslått i nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen. Tidligere studier har vist at kvinnene setter pris på dette tiltaket. I praksis er det ikke alltid at det blir gjennomført.
– I denne artikkelen ønsket vi å undersøke om erfaringene som kvinnene rapporterte fra oppholdet på føde- barsel varierte med hvorvidt de hadde hatt en slik samtale før utreise eller ikke, forteller seniorforsker Ingeborg Strømseng Sjetne ved FHI.
Forskningsartikkelen: Women report better experiences from maternity care after postnatal consultations: A cross sectional study - ScienceDirect
Stort utbytte av individuell samtale
Vi grupperte kvinnene og sammenliknet de som hadde hatt individuell samtale (85,9 % av kvinnene) og de som hadde hatt gruppesamtale (2,9 %) med de som ikke hadde hatt noen samtale (11,2 %).
I spørreundersøkelsen som ble analysert, var ett av spørsmålene «Hadde du en samtale med jordmor før hjemreisen (utreisesamtale)?» med svaralternativene «Ja, individuell samtale», «Ja, gruppesamtale» eller «Nei». De som svarte bekreftende fikk oppfølgingsspørsmålet «Hvilket utbytte hadde du av denne samtalen?», med svaralternativ på en femdelt skala fra «Ikke noe utbytte» til «Svært stort utbytte».
På spørsmål om utbytte svarte 50,2 % av kvinnene som hadde hatt individuell samtale at utbyttet var svært stort eller stort, tilsvarende for kvinner som hadde hatt gruppesamtale var 28,6 %.
Informasjon om egen helse skåret dårligst
Undersøkelsen bestod av mange spørsmål om oppholdet på fødeavdelingen. Åtte skalaer ble laget ved å gruppere sammen enkeltspørsmål med liknende tema. Kvinnenes svar ble regnet om til skår fra 0 til 100 på hver skala.
På de åtte skalaene var skårene fra kvinnene som hadde hatt en individuell samtale gjennomgående de høyeste, og det var statistisk signifikante forskjeller på alle skalaene. Den største forskjellen var på skalaen med den laveste skåren av alle. Den handler om informasjon om egen helse under barseloppholdet.
– Her hadde kvinnene som hadde hatt en individuell samtale 16,3 poeng og kvinner som hadde hatt gruppesamtale 11,3 poeng høyere skår enn de som ikke hadde hatt noen samtale, forklarer Sjetne.
Om undersøkelsen
Forskerne brukte svarene fra kvinner som fødte i siste kvartal i 2017. Inntil 400 kvinner ble trukket tilfeldig fra hver fødeinstitusjon. Fra små institusjoner med færre enn 400 fødsler ble alle kvinnene inkludert. Av til sammen 8156 forespurte kvinner valgte 3387 (41,5 %) å besvare undersøkelsen, via internett. Spørreskjemaet er utviklet ved FHI, og legger vekt på hva som er viktig i brukernes øyne.
Ukjente forhold kan ha påvirket resultatene
For å kunne sammenlikne på en metodisk sterk måte de som fikk et tiltak med de som ikke fikk det samme tiltaket, burde man ideelt sett la tilfeldighetene råde med hensyn til gruppeinndeling. Når det gjelder tiltak det er god grunn til å tro er gunstige, som her, er det uetisk å studere det ved å systematisk unndra tiltaket for brukere som sannsynligvis ville hatt nytte av det.
– Vi tok hensyn til sykehustilhørighet og noen individuelle bakgrunnsvariabler i sammenlikningene, men kan ikke utelukke at det er flere og ukjente forhold som kan ha påvirket resultatene, sier Sjetne.
Forskerne spurte om de hadde hatt «samtale med jordmor før hjemreisen». Sannsynligvis er praksis når det gjelder slike samtaler ulik fra sykehus til sykehus, og det ville vært en fordel om spørsmål og svar kunne gitt mer presis informasjon om deltakere og innhold i samtalen.
– Resultatene kan ses som støtte til å gjennomføre individuelle samtaler etter føde- barsel opphold for å sikre faglig, pasientsentrert og individuelt tilpasset informasjon til hver enkelt barselkvinne. Det er imidlertid behov for mer presis kunnskap om hva som bør være innhold og mål i slike samtaler og hva slags personell som bør gjennomføre dem, avslutter Ingeborg Strømseng Sjetne.
Om PREMS - patient reported experience measures
Folkehelseinstituttet har gjennomført brukererfaringsundersøkelser i helsetjenesten rettet mot ulike pasientgrupper, blant andre kvinner med erfaringer fra føde- barselavdelinger. Det primære formålet med de landsomfattende spørreundersøkelsene blant utskrevne pasienter er å beskrive kvaliteten på tjenestene ved de enkelte avdelingene, sett i brukerperspektiv (patient reported experience measures - PREMs). Svarene fra kvinnene kan også brukes til å undersøke problemstillinger på tvers av avdelingene.