Har kvinners vitamin D status i svangerskapet betydning for barnas senere helse?

Målet med denne studien er å teste hypotesen om at lavt inntak av vitamin D og lav vitamin D status i svangerskapet påvirker barns vekst og vektutvikling og kan føre til fedme og ugunstig kardiometabolsk risiko-profil.

Om prosjektet

  • Prosjektperiode: 02.09.2019 - 30.06.2025 (Avsluttet)
  • Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
  • Prosjektleder:
    • Anne Lise Brantsæter, Folkehelseinstituttet
  • Prosjektmedarbeidere:
    • Linnea Bärebring, Ukjent, Ukjent institusjon
    • Lauren Lissner, Ukjent, Ukjent institusjon
    • Anna Winkvist, Ukjent, Ukjent institusjon
    • Anna Amberntsson, Göteborg universitet, Högskolan för Design og Konsthantverk
    • Helle Margrete Meltzer, Avdeling for mattrygghet, Folkehelseinstituttet
    • Hanna Augustin, Göteborg universitet, Högskolan för Design og Konsthantverk
    • Eleni Papadopoulou, Avdeling for global helse, Folkehelseinstituttet

Sammendrag

Lavt vitamin D inntak og status i svangerskapet kan via programmering i fosterlivet ha negativ innvirkning på barns vekst og senere helse. Studier antyder en sammenheng mellom lavt vitamin D status og vektutvikling hos barn, men høyere forekomst av overvekt og dårligere kardiometabolsk helse. Lav vitamin D status i svangerskapet er vanlig, spesielt blant grupper minoritetsbakgrunn eller lav utdanning. Det er behov for store studier for å belyse mulige effekter av lavt vitamin D inntak i svangerskapet og vekst og helseutfall hos barna. Målet med denne studien er å teste hypotesen om at lavt inntak av vitamin D og lav vitamin D status i svangerskapet påvirker barns vekst og vektutvikling og kan føre til fedme og ugunstig kardiometabolsk risiko-profil.

Publisert | Sist endret