Pasienterfaringer med fastlegen 2021- 2025
Hovedmålet med prosjektet er å gjennomføre systematiske nasjonale brukererfaringsundersøkelser med fastleger og fastlegekontoret, som grunnlag for forbedringsarbeid, virksomhetsstyring og samfunnsmessig etterrettelighet.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 01.09.2021 - 31.12.2025 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Rebecka Maria Norman, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Øyvind Andresen Bjertnæs, Folkehelseinstituttet
- Katrine Damgaard Skyrud, Folkehelseinstituttet
- Inger Opedal Paulsrud, Folkehelseinstituttet
- Elma Jelin, Folkehelseinstituttet
Sammendrag
Folkehelseinstituttet (FHI) har tidligere utviklet en metode for å måle pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret. FHI brukte denne metoden i en nasjonal brukererfaringsundersøkelse i 2018 og 2021 på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet (HOD).
I tildelingsbrevet fra Helse- og omsorgsdepartementet for 2023 fikk Folkehelseinstituttet (FHI) i oppdrag å gjennomføre en undersøkelse om pasienterfaringer med fastlegen og fastlegekontoret med resultater på nasjonalt-, fylkes- og kommunenivå. Undersøkelsen representerer en forskningsbasert baselinemåling som bidrar til arbeidet med stortingsmelding om allmennlegetjenesten, samt videreutviklingen og endringene i den norske fastlegeordningen. Målet er å følge pasienterfaringene med fastlegetjenesten over tid og vise utviklingen både på kommunalt, fylkes-, og nasjonalt nivå. Resultatene gir verdifull kunnskap for å vurdere utviklingen i tilgjengelighet og kvalitet på den norske fastlegetjenesten sett fra pasientenes perspektiv. Samtidig danner de et viktig grunnlag for å vurdere effekten av tiltak som implementeres lokalt, regionalt og nasjonalt i tiden framover.
Prosjektet har to delmål. Delmål én er å beregne indikatorskår på fylkes- og kommunenivå for å synliggjøre variasjon i pasienterfaringer mellom respektive nivå, slik at resultatene kan brukes som grunnlag for et forskningsbasert målesystem, og delmål to er å bidra til kunnskap om hvilke faktorer som forklarer variasjon i erfaringer med fastlegen, inkludert pasientvariabler og helsetjenestefaktorer. I tillegg til denne rapporten arbeider FHI med flere forskningsartikler basert på det innsamlede materialet.
I tilknytning til prosjektet har Norges forskningsråd (NFR) bevilget forskningsmidler til et innovasjonsprosjekt som fokuserer på å utvikle en maskinlæringsmodell for automatisk analyse av fritekstkommentarer.