MoBaKinder
Formålet med prosjektet er å undersøke hvilke nøkkelfaktorer relatert til kvalitet ved barnehagen som kan fremme god psykisk helse, livskvalitet og skoleprestasjoner hos barn.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 02.04.2018 - 31.12.2025 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
- Mari Vaage Wang, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
- Tiril Wilhelmsen, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
- Silje Kvam Bårdstu, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
- Erik Eliassen, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
- Nina Alexandersen, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
- Ratib Lekhal, Handelshøyskolen BI
- Henrik Daae Zachrisson, Universitetet i Oslo
- Espen Røysamb, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
- Arne Holte, Universitetet i Oslo
- Thomas Moser, Universitetet i Sørøst-Norge
- Pernille Due, Statens Institut for Folkesundhed
- Margaret Barry, National University of Ireland, Galway
Sammendrag
I MoBaKinder vil vi undersøke hvordan barnehager kan fremme god psykisk helse og livskvalitet hos barn. Målet er at kunnskapen skal brukes til å styrke potensiale til norske barnehager som helsefremmende.
Nesten alle barn i Norge går i barnehage før de begynner på skolen. I dette prosjektet studerer vi om kvaliteten på barnehagetilbudet har betydning for barnas psykiske helse, livskvalitet og skoleresultater når de kommer i skolealder. Ved å koble data fra Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa) til Pasientregisteret og Nasjonale prøver kan vi se nærmere på om barn som har gått i barnehager med høy kvalitet har lavere risiko for å utvikle psykiske lidelser. Vi kan også studere om disse barna får bedre skoleresultater sammenlignet med barn som har gått i barnehager med lavere kvalitet. I MoBa er 7 500 barnehagelærere spurt om å vurdere kvaliteten på barnehagen gjennom et omfattende spørreskjema. Mødrene til barna har svart på spørsmål om barnas psykiske helse, livskvalitet og utvikling gjennom hele barndommen. Dette gir oss kunnskap om hvordan barna utvikler seg over tid, både før og etter at de har begynt i barnehagen. En av målsetningene er å studere om kvaliteten på barnehagetilbudet har større betydning for noen grupper barn, som for eksempel barn fra familier med lav sosioøkonomisk status eller som begynte i barnehagen med utviklingsforsinkelser. Vi vil med MoBaKinder kunne identifisere kjennetegn ved barnehager som kan fremme god psykisk helse og livskvalitet hos barn.
Lenke til SOL: