Få varsel ved oppdateringer av «Det åpne instituttet»
Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:
- Det åpne instituttet
Oops, noe gikk galt...
... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.
... last inn siden på nytt og prøv igjen.
Det åpne instituttet
Publisert Oppdatert
Råd, oppsummeringer og andre budskap fra Folkehelseinstituttet skal kommuniseres åpent og lett forståelig. Det skal være åpenhet om arbeidsprosesser, metoder, faglige diskusjoner og finansiering. Folkehelseinstituttet er faglig uavhengig.

Råd, oppsummeringer og andre budskap fra Folkehelseinstituttet skal kommuniseres åpent og lett forståelig. Det skal være åpenhet om arbeidsprosesser, metoder, faglige diskusjoner og finansiering. Folkehelseinstituttet er faglig uavhengig.
Vi trenger tilbakemeldinger fra befolkning, myndigheter og helsepersonell for at vår forskning, våre analyser og våre råd skal være relevante og av høy kvalitet, og for å sørge for at vi kommuniserer godt og forståelig.
Dialog og brukermedvirkning skal være en integrert del av vårt arbeid og vi skal bruke klart språk i vår kommunikasjon.
Hva vil vi?
I perioden 2020-2021 er dette viktige initiativ:
- Vi vil se nærmere på befolkningens holdninger til vaksine
- Vi vil undersøke samfunnets holdninger og tillit til vår håndtering av covid-19-pandemien
- Vi vil involvere brukere i å utforme og justere forskningen og produktene vi leverer, og vi skal hente tilbakemeldinger fra brukerne etter at tjenestene er levert.
- Vi vil utarbeide en utviklingsplan for åpen forskning blant annet basert på Forskningsrådets policy for åpen forskning.
Hva gjør vi i dag?
- Folkehelseinstituttets Senter for informerte helsebeslutninger ser på hvordan forskning kan gjøres mer forståelig for folk flest.
- Folkehelseinstituttet har en mediepolicy og en praksis som bygger på at medarbeidere oppfordres til å bidra i samfunnsdebatten med den kunnskapen de har og får ved instituttet.
- Vi er i løpende dialog med våre brukere, blant annet på sosiale medier og gjennom brukerundersøkelser. Innsikten gjennom dette arbeidet, i tillegg til bruksstatistikk, blir brukt til utvikling av kommunikasjon og tjenester.