Hopp til hovedinnhold
FHI logo
Asset 3Barn.png

Tidlig innsats kan forebygge psykisk uhelse – hva kan helsestasjonen og skolehelsetjenesten bidra med?

Nyhet

|

Publisert

Folkehelseinstituttet har publisert en ny rapport om barn og unges psykiske helse. Rapporten er en temautgave av Folkehelserapporten der vi beskriver utviklingstrekk knyttet til barn og unges psykiske helse.

I Norge har det vært en tydelig økning over tid i andelen barn og unge voksne som rapporterer om økte psykiske plager. Rapporten synliggjør også to andre sentrale utviklingstrekk: en økning i autisme- og ADHD-diagnoser. For autismediagnoser har økningen vært gradvis gjennom de siste ti årene. For ADHD har det vært en markant økning gjennom pandemien, spesielt blant jenter. Sosiale forskjeller spiller en vesentlig rolle for utviklingen av disse diagnosene. 

Helsestasjons- og skolehelsetjenesten - en nøkkel i forebyggende psykiske helsearbeid 

Et sentralt kapittel i rapporten, "Tidlig innsats for å forebygge psykisk uhelse: Helsestasjons- og skolehelsetjenestens bidrag," er skrevet av NASKO. Kapittelet utforsker den unike posisjonen helsestasjons- og skolehelsetjenesten har til å fremme psykisk helse og forebygge uhelse fra svangerskap til ungdomsårene.  

– Tidlig forebygging og helsefremmende tiltak er viktig i arbeidet med å bedre barn og unges psykiske helse. Her har helsestasjons- og skolehelsetjenestene en særlig viktig rolle, sier Marit Müller de Bortoli, forsker i NASKO. 

Rapporten er et verktøy som kan hjelpe med å tilpasse tjenestene til de aktuelle behovene og utfordringene i dagens samfunn. 

– I rapporten fremhever vi også behovet for et sterkere kunnskapsgrunnlag og systematiske evalueringer av kommunale tilbud for å sikre at barn og unge får den nødvendige støtten, sier de Bortoli. 

Se også nyhetssak om økning i adhd og autismediagnoser:

 

Publisert