NASKOs lunsjwebinar om Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)
Melding
|Publisert
Den 2. desember arrangerte NASKO, i samarbeid med Avdeling for registerkvalitet i FHI og Helsedirektoratet, et lunsjwebinar om ofte stilte spørsmål knyttet til KPR og data fra helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Det var rundt 135 deltagere som fulgte webinaret live. Du finner opptak av webinaret nederst på siden.
Om webinaret
FHI har fått i oppdrag å utvide KPR med data fra helsestasjons- og skolehelsetjenesten i kommunene. Rapporteringen fra tjenestene startet opp 1. september 2025, og tre måneder etter oppstarten, har både KPR, Helsedirektoratet og NASKO mottatt mange spørsmål fra de ansatte i tjenestene. På webinaret deltok seniorrådgiverne Kristine Hartvedt og Øyvind Christensen fra Helsedirektoratet, seniorrådgiver Norunn Hornset fra KPR, og rådgiver Tonje Lervold fra NASKO. Det ble gitt korte introduksjoner om henholdsvis Helsedirektoratets rolle og hensikt med datainnsamlingen, status for datainnsamlingen i KPR , og et kort innlegg om strukturert dokumentasjon fra NASKO. Deretter svarte rådgivere fra KPR og Helsedirektoratet på spørsmål som hadde kommet inn på forhånd.
Hvilke EPJ’er er det som leverer data til KPR per i dag? Hvordan går det med data som har kommet inn? Hvordan er det med samtykke og reservasjonsrett? Disse, og mange flere spørsmål, ble besvart under webinaret. Det ble også stilt en del spørsmål i chatten underveis, men det ble ikke tid til å svare på dem. Spørsmål og svar vil derfor bli samlet opp og publisert på en Q&A-side hos KPR.