
Hva kjennetegner barn som liker å gå på skolen og de som gruer seg for å gå på skolen?
Forskningsfunn
|Publisert
En ny artikkel fra FamilieForSK-studien har undersøkt hva som har sammenheng med barns følelser knyttet til å gå på skolen. Funnene viser at lærerstøtte har sammenheng med at barn både liker og gruer seg for å gå skolen. Barn med tryggere relasjon til mor gruer seg mindre for å gå på skolen, mens barn med tryggere relasjon til far liker bedre å gå på skolen.
Mange har vært bekymring for økende skolefravær i kjølvannet av Covid-19 pandemien. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at fraværet har økt i flere årskull, og at bekymringen er berettiget.
Skolen er en viktig arena for læring, både akademisk, men også emosjonelt og sosialt. Når barn ikke trives på skolen kan dette ha negative konsekvenser for utvikling og læringspotensial, både på både kort og lang sikt.
Årsaker til bekymringsfullt fravær i skolen
Det kan være mange grunner til fravær på skolen. Det skilles ofte mellom individ-, familie-, og skolerelaterte årsaker, men oftest er årsakene sammensatte. Fravær varierer i type og omfang, og kan forstås på et kontinuum fra der barn forsøker å unngå skolen, til der de har et høyt fravær kombinert med et følelsesmessig ubehag knyttet til å gå på skolen. Fravær fra skolen er derfor et sammensatt og komplekst fenomen, som det også er forsket relativt mye på. Vi vet likevel lite om utviklingen av fravær på dette kontinuum, og det finnes lite forskning på barns positive følelser knyttet til skolen. Dette er viktig for å forstå og kunne hjelpe de barna som utvikler særlig vansker med å gå på skolen.
Om studien
Målet med denne studien var å bedre forstå hvordan barns opplevelse av lærerstøtte, foreldrekonflikt og relasjon til foreldrene hadde sammenheng med om barna likte og gruet seg for å gå på skolen. Vi benyttet data fra FamilieForSK-studien, hvor i alt 612 barn i alderen 7-19 år svarte på et spørreskjema om skolegang, relasjonen til foreldre, foreldrekonflikt (f.eks. «Når foreldrene mine krangler, kjefter de mye») og opplevd lærerstøtte (f.eks. «Jeg opplever at lærerne har tro på at jeg kan gjøre det bra på skolen»). Resultatene viser at lærerstøtte hadde sammenheng med både det å like og å grue seg til å gå på skolen. Videre var sammenhengen mellom lærerstøtte og det å grue seg for å gå på skolen sterkere for barn med en tryggere relasjon til mor, noe som kan tyde på at barna har mer nytte av lærerstøtte hvis relasjonen til mor er bra. Barn med en tryggere relasjon til mor gruet seg mindre for å gå på skolen, mens barn med en tryggere relasjon til far likte bedre å gå på skolen.
Implikasjoner
Funnene har flere viktige implikasjoner. Funnene viser at lærerstøtte er viktig for elevers motvilje, og tilfredshet med, å gå på skolen. Lærere har dermed en viktig rolle i å motivere elever, noe som gjør at de må være komfortable i lærerrollen. Videre viser funnene at barn med en trygg relasjon til mor har størst utbytte av støttende lærere, noe som fremhever behovet for å støtte barn fra mer sårbare familier. Skolen bør prioritere samarbeid med foreldre for å styrke barns følelser knyttet til skolen, og deres faglige og sosiale utvikling.
Referanse
Larsen, L., Tveit, O. B., & Holt, T. (2025). Children’s school reluctance and satisfaction: the combined role of teacher support and parent–child relation. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-18 (tandfonline.com)