Vurdering av innhold i Helsebiblioteket
Artikkel
|Publisert
Nasjonalt kompetansemiljø for helsestasjons- og skolehelsetjenesten (NASKO) gjør en faglig vurdering av innhold og relevans av ressursene som deles på områdene “Svangerskapsomsorgen og helsestasjon” og “Skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom” i Helsebiblioteket.
Merking av ressurser
NASKO markerer ressursene før de deles i Helsebiblioteket.
-
Ressurser som er utarbeidet av nasjonale og regionale kompetansemiljøer, eller statlige myndigheter og instanser, samt fagfellevurderte artikler og kartleggingsverktøy, deles uten merking.
-
Ressurser utarbeidet av ideelle organisasjoner eller fagorganisasjoner, markeres med FAG-/IDEELL ORGANISASJON.
-
Øvrige ressurser som meldes inn gjennom kontaktskjema vurderes etter NASKOs interne kriterier, og merkes med INNMELDT RESSURS dersom de deles.
På denne måten tilstreber NASKO transparens i hva som ligger bak deling i Helsebiblioteket. Samtidig deles ressurser som er relevante for ansatte i tjenestene.
Kunnskapsbasert praksis
Kunnskapsbasert praksis innebærer at fagutøvere bruker ulike kunnskapskilder i praksis – forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukermedvirkning. Helsebiblioteket tilbyr et utvalg av ulike fagressurser og kunnskapskilder som kan være en del av denne praksisen.
Oppdatering av innhold
NASKO jobber kontinuerlig med å oppdatere innholdet i Helsebiblioteket. Tips, innspill, feil og mangler kan meldes inn via kontaktskjema.