Tilgang til data fra Folkehelseundersøkelsene i fylkene
Artikkel
|Sist endret
Folkehelseundersøkelsene i fylkene gjennomføres som et samarbeid mellom Folkehelseinstituttet og det enkelte fylke. Folkehelseinstituttet forvalter dataene som er samlet inn gjennom spørreskjema i folkehelseundersøkelsene. Det kan søkes om tilgang til data.
Dataene handler om helse, trivsel og andre forhold som har betydning for folkehelsa. Spørreskjemaet tar utgangspunkt i folkehelseloven som sier at følgende skal inngå i oversiktsarbeidet i kommunene, men alle disse temaene inngår ikke nødvendigvis i samme undersøkelse:
- Oppvekst- og levekårsforhold: blant annet økonomiske vilkår og forhold som gjelder bosted, arbeid og utdanning, sosial støtte
- Fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø: blant annet nærmiljø og støyplager
- Skader og ulykker
- Helserelatert atferd: fysisk aktivitet, ernæring, bruk av tobakk og rusmidler
- Helsetilstand: helse, tannhelse, sykdom og psykiske plager
Oversikten over gjennomførte fylkeshelseundersøkelser og tilhørende spørreskjema finner du på Spørreskjema for Folkehelseundersøkelsene i fylkene.
Slik søker du om data
Alle søknader om tilgjengeliggjøring av data skal sendes via søknadskjema på helsedata.no. Ved spørsmål om søknadsskjema eller behov for veiledning ved søknad, ta kontakt med Helsedataservice (helsedata.no).
De som ikke har norsk elektronisk ID, må søke på engelsk skjema på fhi.no: Access to data.
Ved søknader om data fra FHUS må det legges ved en oversikt over ønskede variabler. Dette gjøres ved å velge ut de variablene som vurderes å være nødvendige for prosjektet i bestillingssedlene som du finner her:
Variablene er fargekodet etter vurderinger for tilgjengeliggjøring som gjøres i forbindelse med søknadsbehandlingen. Se arket Fargekoder som ligger ved hver enkelt variabelliste for mer informasjon om fargekodenes betydning. I tillegg til denne generelle klassifiseringen vil tilgjengeliggjøringen av variable og -grupper bli helhetlig vurdert og tilpasset ut fra formål og den totale datamengden, f.eks. om det søkes om data for ett eller flere fylker.
Mer generell informasjon om søknadsprosessen, forutsetninger for tilgjengeliggjøring og andre opplysninger finner du i artikkelen Slik søker du om tilgang til data.
Spesielt om masterprosjekter
Masterprosjekter kan enten søke om anonyme data eller indirekte personidentifiserende opplysninger til bruk i prosjektet. Det anbefales å lese mer om forskjellen mellom disse datatypene og vurdere hvilken som er tilstrekkelig for prosjektets formål: Helsedata for sekundærbruk.
Anonyme data
Fra FHUS tilgjengeliggjøres kun anonyme data i form av tabeller eller statistikk - altså opplysninger som er gruppert eller aggregert. Det tilbys ikke anonymisert datasett på individnivå.
Ved søknader om anonyme opplysninger anbefales det at det legges ved en eksempeltabell som viser ønsket dataoppsett. Denne tabellen bør utarbeides med utgangspunkt i variabellistene, og det må framgå tydelig hvilke variabler som skal benyttes. Ved tvetydighet – for eksempel om det er krysset av for flere variabler for kjønn, alder eller lignende – skal de aktuelle variabelnavnene angis eksplisitt i tabellen. En fullstendig utfylt variabelliste skal alltid følge søknaden. Dette gjør det enklere for saksbehandlere å finne riktige opplysninger og bidrar til raskere behandling.
Behandling av anonyme opplysninger krever ikke rettslig grunnlag, ettersom slike data faller utenfor personvernregelverket.
Indirekte personidentifiserbare opplysninger
For denne typen opplysninger er hovedregelen at opplysningene som utleveres er behandlet slik at enkeltpersoner ikke kan identifiseres direkte. Dersom det søkes om variabler på et detaljnivå som kan gjøre personer indirekte identifiserbare, kan søknaden måtte justeres for å ivareta personvernet.
For indirekte personidentifiserbare opplysninger gjelder imidlertid kravene til rettslig grunnlag på samme måte som for øvrige personopplysninger.
Personvern
Helseopplysninger fra FHUS kan kun tilgjengeliggjøres dersom det finnes rettslig grunnlag for bruk av opplysningene (helsedata.no). Søkere som ønsker å låne data fra FHUS, må dokumentere at de har rettslig grunnlag for behandlingen. FHUS har hjemmel i forskrift om oversikt over folkehelsen (lovdata.no).
Dataansvarlig institusjon for prosjekter som låner opplysninger fra FHUS, er ansvarlig for å sikre at all behandling av personopplysninger i prosjektet følger kravene i ny personopplysningslov og GDPR. Dette inkluderer å vurdere om det er krav om å gjennomføre personvernkonsekvensvurdering (DPIA) før behandling av personopplysninger starter.
Svarfrister for utlevering
FHUS har en frist på 30 virkedager for å tilgjengeliggjøre ikke-sammenstilte data, og 60 virkedager for sammenstilte data.
Fristen beregnes fra det tidspunkt komplett søknad foreligger og saksbehandler har mottatt alt som er nødvendig for å gjennomføre tilgjengeliggjøringen, for eksempel koblingsnøkler.
Fakturering
Folkehelseinstituttet tar betalt for medgått arbeidstid i forbindelse med søknadsbehandling, tilrettelegging og utlevering av opplysninger fra FHUS.
Unntak for masteroppgaver
For masterprosjekter påløper det ingen kostnader for saksbehandling, tilrettelegging eller tilgjengeliggjøring av data fra FHUS.
Klageadgang
I henhold til forvaltningsloven kapittel IV kan avgjørelser om tilgjengeliggjøring av data påklages. En eventuell klage sendes til Folkehelseinstituttet. Hvis instituttet ikke omgjør vedtaket, sendes klagen videre til Helse- og omsorgsdepartementet for endelig avgjørelse.
Kildeangivelse ved publisering
Alle publikasjoner og presentasjoner som bruker data fra FHUS, skal oppgi de aktuelle fylkeshelseundersøkelsene som kilde.
Kontakt
Ved spørsmål, ta kontakt på e-post: FHUSdata@fhi.no