Dette betyr grønt nivå i skoler og barnehager
Nyhet
|Publisert
Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.
Regjeringen har besluttet at kommuner med lite smitte kan velge å sette skoler og barnehager på grønt nivå fra 27. mai. Dette betyr mindre begrensninger i skoler og barnehager og er i tråd med regjeringens strategi som innebærer at barn og unge skal ha lavest mulig tiltaksbyrde.
Denne nyheten er eldre enn 30 dager og informasjonen kan være utdatert
Ta meg til forsiden– Det vil fortsatt være en del kommuner med høyere smittepress som har behov for å opprettholde gult nivå i skoler og barnehager, og eventuelt rødt nivå i utbruddssituasjoner. Det er imidlertid en veldig god nyhet at kommuner med lavt smittenivå nå har anledning til å gå til grønt nivå, sier barnelege Margrethe Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet.
Forutsetningen for å gå over til grønt nivå er at kommunene har lavt smittenivå, god testkapasitet og løpende oversikt over antall smittetilfeller. De må også ha en beredskapsplan for rask overgang til gult eller rødt nivå. Konkret veiledning vil bli gitt i håndboken for kommuneleger på fhi.no.
Flere lettelser
Grønt nivå i trafikklysmodellen innebærer at skolene og barnehagene kan gjøre en rekke lettelser på tiltakene. Klassen eller avdelingen trenger ikke lenger å regnes som en kohort og hverdagen kan organiseres som normalt. Barna/elevene kan igjen møtes og bevege seg fritt uten begrensninger.
Fortsatt viktig med smitteverntiltak
Fremdeles gjelder de grunnleggende smitteverntiltakene; ingen syke skal møte på skolen, det skal være god hygiene og normalt renhold. Ansatte skal fortsatt holde avstand til andre voksne og ellers følge de nasjonale smittevernanbefalingene. Man skal også unngå fysisk kontakt som håndhilsing og klemming.
Unngå unødvendig strenge restriksjoner
Det er viktig å tilpasse smitteverntiltakene etter smittesituasjonen lokalt.
– Vi vet at skolene og barnehagene har lagt en stor innsats i å innrette seg etter smittevernreglene, og det kan selvfølgelig være rutiner som de ønsker å fortsette med. Det som er viktig for oss er at det nå er mulig å normalisere hverdagen mer i skolene og barnehagene, og at barn og unge nå ikke blir pålagt unødvendig strenge restriksjoner, avslutter Greve-Isdahl ved Folkehelseinstituttet.