Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Barn med hjertefeil på skolen: atferds- og kognitive problemer

Prosjekt

|

Sist endret

Det er vist at barn med medfødte hjertefeil har atferds- og kognitive problemer som småbarn, men den videre utviklingen er ikke kjent.

Sammendrag

Vårt formål er å følge opp barn med hjertefeil frem til 8-års alderen og sammenlikne dem med barn uten hjertefeil. Den norske Mor og barn kohort studien (MoBa) vil kunne gi svarene, ettersom hjertesyke barn i denne studien har fått diagnoser av hjertesykdom/-feil basert på Hjertebarnregisteret ved Oslo Universitetssykehus i 2007.

Vi vil sammenlikne forekomst og forløp av atferds- og kognitive problemer til barn med hjertefeil med forekomsten hos barn uten hjertefeil. Informasjonen om hjertefeil ligger i en spesialfil der koblingsnøkkelen er slettet. Denne filen inneholder oppfølgingsdata fra MoBa spørreskjema frem til 3 år. Vi vil nå legge til MoBa oppfølgingsdata frem til barna er 8 år (N=43 000). Studien er viktig for å kunne gi barn med hjertefeil bedre psykologiske og nevrologiske oppfølging.

Prosjektleder

Margarete Erika Maria Vollrath Torgersen, Folkehelseinstituttet

Prosjektdeltakere

Kim Stene-Larsen, Folkehelseinstituttet
Henrik Holmstrøm, Oslo universitetssykehus HF
Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet

Start

06.05.2019

Slutt

31.12.2021

Status

Avsluttet

Godkjenninger

Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet

Publisert |Sist endret