Familier i Norge: Foreldreskap, samliv og konflikt (FamilieForSK)
Prosjekt
|Oppdatert
Målet med FamilieForSK er å få økt kunnskap om familiekonflikt og familiesamspill i det norske velferdssamfunnet, og hvordan dette påvirker barns tilpasning. Det vil være et spesielt fokus på forekomst, risikofaktorer, mønstre og konsekvenser av foreldrekonflikter, og barns opplevelse av dette.
Sammendrag
Målet med FamilieForSK-studien er å få økt kunnskap om konflikter og samspill i norske familier, og hvordan dette påvirker barns trivsel og utvikling. I studien er det et særlig fokus på forekomst, risikofaktorer, mønstre og konsekvenser av foreldrekonflikter, og barns opplevelse av dette. Slik kunnskap vil kunne bidra til bedre befolkningsrettede forebyggingstiltak, og målrettede tiltak til sårbare familier.
Prosjektet har samlet inn data fra rundt 2800 familier som var i kontakt med familieverntjenesten i perioden desember 2017 til august 2019; og det en relativt jevn fordeling mellom familier hvor foreldrene bor sammen og hver for seg. Informasjon har blitt samlet inn gjennom spørreskjemaer som ble fylt inn elektronisk av mor, far og barn over 12 år. Strukturerte intervjuer ble gjennomført med barn som var mellom 7 og 11 år. Barnehagepersonell/ lærere har også fylt ut spørreskjema om barn mellom 0-6 år. Det er gjennomført seks runder med datainnsamling, hvorav tre var under Covid-19 pandemien. Informasjon fra FamilieForSK-deltakerne under pandemien ga oss en unik mulighet til å øke kunnskapen om hvordan de sosiale restriksjoner påvirket barn og familier generelt, og barn i sårbare familier spesielt. Prosjektet er en videreføring av forprosjektet som er godkjent av REK-Nord (2015/1374).
Av organisatoriske grunner er prosjektet inndelt i 5 delprosjekter: (1) FamilieForSK, (2) Bostedsprosjektet, (3) CoV-Clusion, (4) FamilieForSK – Likestilling, foreldrekonflikt og barns tilpasning, og (5) Barns aktørskap. De tre første delprosjekter er finansiert av Forskningsrådet og de siste to er finansiert av Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet (Bufdir). Samtlige underproblemstillinger dekkes av hovedformålet med prosjektet, men de omfavner litt ulike delmål.
I Bostedsprosjektet undersøker vi blant annet hvilke bostedsordninger foreldre velger for barna sine når foreldrene bor hver for seg, og vi har søkelys på hvordan dette har sammenheng med foreldrekonflikter og barns trivsel. I CoV-Clusion ønsker vi å frembringe ny kunnskap om hvordan eksklusjon fra helse- og velferdstjenester kan forebygges og reduseres, særlig i forbindelse med en krisesituasjon. Kunnskapen er basert på erfaringer fra Covid-19 pandemien. Delprosjektet Likestilling, foreldrekonflikt og barns tilpasning har som formål å styrke kunnskapsgrunnlaget til familieverntjenesten og gi kunnskap om familieforhold som vil være nyttig for øvrige tjenester og for politikkutvikling. Til slutt, i Barns aktørskap ønsker vi å få en bedre forståelse av hvordan barn i ulike situasjoner ønsker og opplever å bli involvert i beslutninger om hverdagen sin etter foreldres samlivsbrudd, og hvilken betydning deres aktørskap har for deres trivsel og foreldres beslutninger.
Prosjektleder
Maren Sand Helland, Folkehelseinstituttet
Prosjektdeltakere
Maren Sand Helland, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Tonje Holt, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Linda Paarup Neigaard Larsen, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Silje Kvam Bårdstu, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Olav Bertin Tveit, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Maria Morbech, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Aurora Oftedal, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Randi Sekkeseter, Avdeling for forskningsadministrativ støtte, Folkehelseinstituttet
Espen Røysamb, Helse-, utviklings- og personlighetspsyk, Universitetet i Oslo
Trine Charlotte Eikrem, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Kristin Gustavson, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Stefan Schauber, Seksjon for helsevitenskapelig pedagogikk, Universitetet i Oslo
Torkild Hovde Lyngstad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
Mark Edward Commings, University of Notre Dame
Mai Heide Ottosen, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd
Bruce Smyth, The Australian National University
Start
01.03.2017
Slutt
30.06.2026
Status
Pågående
Godkjenninger
Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)
Prosjekteier/ prosjektansvarlig
Folkehelseinstituttet