Krisekommunikasjon ved mistenkt eller bekreftet viral hemoragisk febersykdom (VHF) i Norge
Publisert
Praktiske råd og sentrale prinsipper for krisekommunikasjon til kommuner, helseforetak og andre relevante etater ved viral hemoragisk feber som kan smitte mellom mennesker, dvs. ebola, marburg, lassa og krim-kongo hemoragisk feber.
Formål
Rask, målrettet og åpen kommunikasjon med befolkningen og andre aktører bidrar til tillit og etterlevelse av råd.
Ansvar
Berørte kommuner og helseforetak har ansvar for kommunikasjon i kriser. Arbeidet ledes som regel av kommunens og/eller helseforetakets kriseledelse (avhengig av situasjonen), og bør være omtalt i den overordnede beredskapsplanen og plan for informasjonsberedskap. Det kan også være aktuelt å samarbeide med andre relevante etater. Kommunen og helseforetaket kan be FHI om støtte til kommunikasjonsarbeidet ved behov.
Forberedelser
Kommuner og helseforetak bør forberede seg ved å:
- Lage en oversikt over aktuelle kommunikasjonskanaler og en plan for hvordan informasjonsmateriell skal distribueres raskest mulig.
- Lage oversikt over eksisterende informasjonsmateriell og hva som kan produseres på kort tid ved behov.
Sentrale prinsipper for krisekommunikasjon
- Gi informasjon tidlig for å unngå utrygghet, rykter og spekulasjoner.
- Vær åpen om usikkerhet. Ærlighet bygger tillit.
- Kommuniser enkelt og tydelig. Forklar at informasjon og råd kan endre seg raskt ettersom man får mer kunnskap om situasjonen.
- Tilpass budskapet til målgruppen. Noen viktige målgrupper kan være:
- befolkningen/berørte
- egne ansatte
- medier (lokalt, nasjonalt, internasjonalt)
- enkeltgrupper i befolkningen; f.eks. funksjonshemmede, fremmedspråklige, barn
- samarbeidende/øvrige myndigheter
- Bruk klarspråk, universell utforming og kanaler som er relevante for mottakerne. Aktuelle kanaler kan for eksempel være alt fra egne nettsider og intranett til lokalaviser, riksmedier og sosiale medier, interesseorganisasjoner og religiøse samfunn.
- Koordiner budskapene med involverte aktører.
Budskap ved mistenkt eller bekreftet viral hemoragisk febersykdom
Kommunikasjonen kan omfatte:
- Beskrivelse av situasjonen.
- Kommunens/helseforetakets vurdering av situasjonen.
- Informasjon/råd til befolkningen.
Pass på at taushetsplikten og personvernet blir ivaretatt.
Kommunikasjonsbistand fra FHI
Dersom kommuner, helseforetak eller andre aktører ønsker kommunikasjonsfaglig bistand kan FHI tilby:
- Råd om hvilken informasjon man bør gå ut med i den aktuelle situasjonen.
- Råd om valg av kommunikasjonstiltak, kanaler og innhold.
- Direkte rådgivning og bistand til håndtering av kommunikasjonsoppgaver, for eksempel liaison ved behov.
- Informasjon til offentligheten, for eksempel ved stor nasjonal interesse.
Se også: