Kompetanse og opplæring
Publisert
Virksomhetens ledelse og helsepersonell skal ha oversikt og kompetanse for vurdering og håndtering av intravaskulære katetre, for å hindre infeksjon og sikre trygg bruk.
Oppsummering av anbefalinger
- Virksomhetens ledelse skal ha oversikt over medarbeidernes kompetanse om innleggelse, håndtering og fjerning av intravaskulære katetre og vurdere behov for opplæring. 1A
- Helsepersonell skal ha nødvendig kunnskap og kompetanse om innleggelse, håndtering og fjerning av intravaskulære katetre, inkludert infeksjonsforebyggende tiltak. 1A
- Ledelsen ved virksomheten bør rutinemessig vurdere om innleggelse, håndtering og fjerning av intravaskulære katetre er i henhold til anbefalingene i håndboken. Hvis anbefalinger ikke etterleves bør barrierer/faktorer som hemmer eller hindrer at det skjer kartlegges (f. eks manglende system for opplæring). 1A
- Virksomheten og den enkelte medarbeider skal kjenne til relevante råd/krav fra produsenter av katetre, tilkoblingsutstyr, brukstid og kompatibilitet med antiseptiske midler og andre væsker, for sikker bruk av utstyret. 1C
- Før utreise fra sykehus, bør pasienter med intravaskulære katetre og deres omsorgspersoner, få opplæring i nødvendige tiltak for å hindre infeksjon og trygg bruk av utstyret. Gjentatt opplæring og støtte bør være tilgjengelig ved behov. 1C
Kompetanse
Opplæring og kunnskap om hvordan katetre skal legges inn, håndteres og når de skal fjernes, inkludert praktisk erfaring, reduserer risikoen for intravaskulære infeksjoner (1,2-6). Det er viktig å sikre kompetanse og oppdatering av eksisterende kunnskap. I Norge er det lovkrav knyttet til helsepersonells kompetanse, opplæring og egnethet (7,8). Kravene innebærer at ledelsen ved virksomheten skal ha oversikt over medarbeidernes kompetanse slik at disse er i stand til å ivareta innleggelse og håndtering av intravaskulære katetre på en slik måte at risikoen for intravaskulære infeksjoner er minimal. Virksomheten skal sørge for at medarbeidere får opplæring samt etter- og videreutdanning som er påkrevet for at den enkelte skal kunne utføre sitt arbeid forsvarlig (8,9).
Sammensatte opplæringsstrategier har vist effekt for å oppnå strukturelle og individuelle endringer (10,11). Både sammensatte opplæringsstrategier og enkelttiltak innen opplæring har vist seg som effektive tiltak for å redusere kateterassosierte blodbaneinfeksjoner.
Ledelsen for virksomheten må sørge for at det finnes systemer som gjør det mulig å vurdere kompetansen som utgjør en viktig del av infeksjonsforebyggende tiltakspakker (1,3,6-8,11-14). Enkelte institusjoner benytter spesialiserte «iv-team» for å sikre at det er personell med tilstrekkelig kompetanse som legger inn og håndterer intravaskulære katetre (15).
Pasient- og pårørendeopplæring
Anbefalingen om pasient- og pårørendeopplæring er tilpasset fra to kilderetningslinjer og støttes av norsk lovverk og oppdatert forskning (2,6,7,9,18-21). En økende andel pasienter med intravaskulære katetre utskrives fra sykehus og fortsetter med behandling i hjemmet. I Norge er opplæring lovregulert via kommunehelsetjenesteloven §1-2 og spesialisthelsetjenesteloven § 3-10. Pasient- og brukerrettighetsloven §3-1 og §3-2 gir pasienter rett til informasjon og medvirkning til egen behandling. Helsepersonelloven § 10 pålegger helsepersonell å informere pasienter etter de rettighetene som gis dem i pasient- og brukerrettighetsloven § 3-2. Flere oppsummerte oversiktsartikler foreslår utlevering av skriftlig informasjonsmateriell tilpasset leserens forståelse samt verbal opplæring av pasienter og omsorgspersoner (22-25).
Innkjøpsavtaler og bruk av medisinsk utstyr
Innkjøpsavtaler varierer mellom helseforetak i Norge. Det er derfor umulig å gi detaljerte råd om enkeltutstyr i denne håndboken. Det enkelte helseforetak er ansvarlig for å inneha nødvendig kunnskap om det medisinske utstyret de kjøper inn og sørge for at deres ansatte bruker dette riktig. I Norge er anbefalingen lovregulert gjennom lov om medisinsk utstyr og forskrift om håndtering av medisinsk utstyr (16,17).