Hopp til hovedinnhold
FHI logo
En smilende person peker på et skilt med bokstaven i i en runding.
Folkehelseinstituttet

Om hovedstudien

Artikkel

|

Publisert

Denne siden gir informasjon om hovedstudien og hvordan den skal gjennomføres.

Bakgrunn og hensikt med hovedstudien 

Pilotstudien viste at luftrensere i klasserom reduserer luftbårne partikler. Men, det er ikke gjennomført studier som har undersøkt om det å installere luftrensere i klasserom reduserer fravær blant elever og lærere. Hensikten med hovedstudien er å

  • undersøke om luftrensere i klasserommet reduserer fravær blant elevene
  • undersøke om luftrensere i klasserom reduserer selvrapportert fravær og tilfeller av luftveissykdom blant lærerne
  • undersøke lærerne sin opplevelse av luftkvaliteten i klasserommet 

Gjennomføring og datainnsamling 

Vi ønsker å rekruttere omtrent 30 barneskoler med flere enn 10 elever på 7.trinn til å delta i studien i vinteren 2025/2026. Skoler som deltar i studien, vil ved loddtrekning plasseres tilfeldig i en av to grupper.  

  • I den ene gruppen, vil vi utplassere to gulvstående luftrensere med HEPA-filter i hvert hovedklasserom for 7.trinn (alternativt for 5. eller 6.trinn). Luftrenserne i denne gruppen vil operere på høyeste viftenivå som tilfredsstiller lydkravene i klasserom. Alle klasserom vil også få installert luftkvalitetsmålere.  
  • I den andre gruppen, vil vi utplassere to modifiserte luftrensere med HEPA-filter i hvert hovedklasserom for 7.trinn (alternativt for 5. eller 6.trinn). Luftrenserne vil virke på lavest mulig viftenivå. Alle klasserom vil få installert luftkvalitetsmålere.  

Studien vil gjennomføres over en periode på 3 måneder. Vi vil sammenligne fravær og smittespredning blant elever og lærere på skoler i begge gruppene. Fraværsdata for elever vil vi samle direkte fra kommunen/registre, på klassenivå, per uke. Disse dataene vil være anonyme. Fraværsdata for lærere vil vi samle inn gjennom ukentlige, korte spørreskjema til lærere som har samtykket til dette. Det vil være frivillig for lærerne å svare på disse spørreskjemaene, og skolen kan delta i studien selv om læreren ikke ønsker å svare på spørreskjema. 

Mulige fordeler og ulemper med luftrensere 

Luftrensere kan kanskje gjøre lufta i klasserommet renere ved å fjerne ting som pollen, sopp og til og med virus. Dette kan muligens redusere problemer med astma og allergiske reaksjoner. Det er også noen studier som tyder på at renere luft kan hjelpe barna til å gjøre det bedre på akademiske tester og føle seg bedre generelt. Luftrensere kan kanskje redusere risikoen for å bli smittet av virus, men dette vet vi ikke sikkert, som er en grunn for at vi vil gjøre denne studien. 

Luftrensere kan skape litt støy og feil plassering kan føre til trekk. Vi vi vil forsøke å plassere luftrensere slik at det ikke blir trekk, og luftrenserne er stilt inn slik at de er innenfor støyreglementet. Pilotstudien viste at hverken elever eller lærere rapporterte negative hendelser eller ulemper med å ha luftrenserne i klasserommet.

Kontakt

Kontakt prosjektleder Runar Solberg på 909 79 648 eller runar.solberg@fhi.no  

Publisert
Fant du det du lette etter?