Identifisering av skadedyr og skadedyrtelefonen
Artikkel
|Oppdatert
Har du funnet et dyr du lurer på hva er eller har du spørsmål om skadedyr? Avdeling for skadedyrkontroll bistår kommunehelsetjenesten, skadedyrfirmaer og publikum med å identifisere og svare på spørsmål om skadedyr på e-post, telefon og innsending av prøver.
I mange tilfeller vil det være mest fornuftig først å kontakte et skadedyrbekjempelsesfirma, kommunehelsetjenesten eller Mattilsynet på stedet. Kanskje finner du også svar på dine spørsmål på nettsidene våre? Skadedyrveilederen inneholder informasjon om skadedyrkontroll og beskriver over 150 skadedyr og andre tilfeldige gjester i hus og urbane miljøer.
Innsending av prøver
Vi identifiserer innsendte insekter, midd, parasitter og andre skadedyr (ikke skadedyr på planter). Identifisering av skadedyr samt veiledning om bekjempelse koster kr. 550,-. Dyrene kan sendes med posten. De må være døde, da det ikke er tillatt å sende levende dyr i posten. Se mer informasjon om pakking og sending på innsendingsskjemaet nedenfor. Det tar normalt 1-2 uker før du får svar.
Ved innsending av skadedyrprøve i posten er det fint om du fyller ut skjema for innsending.
Prøven sendes til: Folkehelseinstituttet, Avdeling for skadedyrkontroll, Postboks 222 Skøyen, 0213 Oslo.
Skadedyrtelefonen: 21 07 77 00
På "Skadedyrtelefonen", alle hverdager mellom kl. 13.00-14.00, svarer ansatte ved avdeling for skadedyrkontroll på alle mulige spørsmål om skadedyr. Telefonnummeret er 21 07 77 00.
e-post
Spørsmål om skadedyr kan sendes på e-post til skadedyr@fhi.no. Hvis du har gode bilder av et dyr du lurer på hva er, vil vi i mange tilfeller kunne identifisere dyret utfra bildet. Hva skjer når du sender brev eller e-post til Folkehelseinstituttet?