Hva motiverer eller demotiverer unge voksne til å delta i befolkningsundersøkelser?
Rapport
|Publisert
Denne rapporten oppsummerer en intervjustudie om hvilke faktorer motiverer eller demotiverer unge voksne i alderen 18–25 år til å delta i befolkningsundersøkelser som MoBa.
Hovedbudskap
Befolkningsundersøkelser er avgjørende for å forstå hva som fremmer helse og forårsaker sykdom i samfunnet. De gir forskere tilgang til store mengder data over tid – noe som er nødvendig for å kunne trekke pålitelige konklusjoner. Men slike studier er helt avhengige av deltakelse – også fra unge voksne. I Den norske mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa) har deltakelsen blant den såkalte 2. generasjonen (unge over 18 år) vært lav.
I forbindelse med MoBas 25-årsjubileum i 2024 ble en gruppe unge ambassadører rekruttert for å representere undersøkelsen. Ambassadørenes oppdrag var blant annet å være MoBas ansikt utad og bidra til å synliggjøre verdien av forskningsdeltakelse. I april 2024 deltok fire av disse ambassadørene som medforskere i en intervjustudie. Målet var å undersøke hvilke faktorer som motiverer eller demotiverer unge voksne i alderen 18–25 år til å delta i befolkningsundersøkelser som MoBa.
MoBa-ambassadørene deltok aktivt i hele forskningsprosessen: fra utforming av intervjuspørsmål og rekruttering av deltakere, til gjennomføring av intervjuene, tolkning av funnene og skriving av denne rapporten. Resultatene gir verdifull innsikt i hvordan fremtidige befolkningsundersøkelser kan bli mer relevante og engasjerende for unge voksne.
Et sentralt funn er at unge voksne i utgangspunktet er positive til å bidra til forskning – men bare dersom invitasjonen oppleves som relevant, forståelig og trygg. Informasjonen må komme fra troverdige kilder, være tydelig på hva undersøkelsen handler om, og forklare hvorfor akkurat deres deltakelse er viktig. Enkelhet og tidsbruk er avgjørende: alt fra spørreskjemaer til prøvetaking må være lett tilgjengelig, raskt å gjennomføre og uten tekniske hindringer.
Mange unge setter også pris på å få noe tilbake for deltakelsen – enten i form av kunnskap, resultater eller små insentiver. Like viktig er følelsen av at deres bidrag faktisk blir brukt og gjør en forskjell. Dette gir mening og en opplevelse av samfunnsnytte, som motiverer langt mer enn generelle oppfordringer om å "bidra til forskningen".
Et annet viktig poeng er behovet for fleksibilitet. Flere unge voksne ønsker muligheten til å velge mellom aktiv og passiv deltakelse – for eksempel ved kun å gi samtykke til bruk av tidligere innsamlede data. Behov og kapasitet varierer, og fleksible løsninger kan gjøre det lettere å si ja.
For at MoBa og lignende undersøkelser skal lykkes med å engasjere fremtidige generasjoner, må de i større grad tilpasses unges livssituasjon, vaner og verdier. Denne rapporten gir et viktig bidrag til hvordan det kan gjøres.