Foreldres konfliktatferd og barns reaksjoner på foreldrekonflikt
Notat
|Publisert
Dette notatet er skrevet på oppdrag fra Barne-, Ungdoms- og Familiedirektoratet og bygger på data fra FamilieForSK-prosjektet. Notatet består av to deler. Den første delen tar for seg hvordan foreldre oppfører seg under konflikter, mens den andre delen omhandler hvordan dette henger sammen med barns reaksjoner.
Sammendrag
Om studien
Dette notatet er skrevet på oppdrag fra Barne-, Ungdoms- og Familiedirektoratet og består av to deler. Den første delen tar for seg hvordan foreldre oppfører seg under konflikter – kalt konfliktstrategier – mens den andre delen omhandler hvordan dette henger sammen med barns reaksjoner. Tre former for destruktiv konfliktatferd hos foreldre er i fokus: Unnvikende atferd – som innebærer å trekke seg unna, føye seg og holde inne meninger, Involvering av barn – som inkluderer å trekke barna inn i konflikten eller krangle foran dem og Verbal aggresjon – som inkluderer å rope, skjelle ut eller bruke nedsettende språk.
Studien bygger på data fra FamilieForSK-prosjektet, med spørreskjemasvar fra foreldre, barn og terapeuter ved familievernkontor. I del 1 består utvalget av foreldre (n = 1982, totalt 991 foreldrepar) og meklere/terapeuter ved familieverntjenesten (n =1953). Foreldrene vurderte både sin egen og den andre forelderens konfliktatferd. I del 2 består utvalget av 568 familietriader (mor, far og barn). Barna svarte selv på hvordan de vanligvis reagerer når foreldrene krangler, om de har emosjonelle (engstelse, tristhet, sinne), atferdsmessige (involvering i konflikt eller unngåelse av konflikt) eller kognitive reaksjoner (skyldfølelse eller bekymring for familiens fremtid).
Resultater fra del 1
Resultatene fra del 1 viste tre hovedfunn.
1) Foreldre vurderte seg selv mindre negativt enn de ble vurdert av den andre forelderen. Uenigheten var størst om fedrenes konfliktatferd – særlig for verbal aggresjon og involvering av barn, hvor mødrene vurderte fedrenes konfliktatferd mye mer negativt enn fedrene vurderte seg selv. Her er det vanskelig å vite om det er mødrene som overdriver fedrenes konfliktatferd, eller om fedrene undervurderer sin atferd. Det er viktig for terapeuter å være klar over at foreldrene vurderer seg selv mer positivt enn de blir vurdert av den andre forelderen, spesielt fordi disse forskjellene i seg selv kan være en kilde til konflikt.
2) Foreldre som bor fra hverandre, var betydelig mer uenige om hvordan de krangler enn foreldresom bor sammen. Dette kan skyldes at de har mindre kontakt, negative følelser etter brudd, ellerulike virkelighetsoppfatninger. Det kan også være at deres ulike syn på hverandres (konflikt)atferdvar en viktig grunn til at de gikk fra hverandre. Den høye graden av uenighet dem imellom kan derforbåde være et resultat av lite kontakt, men også reflektere ulike oppfatninger om hverandre som vartil stede forut for bruddet.
3) Terapeutene vurderte konfliktnivået som høyere jo mer uenige foreldrene var om hvordan dekrangler, uavhengig av foreldrenes egen selvrapporterte atferd. Dette gjaldt både når foreldrene varuenige om mødrenes konfliktatferd og når de var uenige om fedrenes konfliktatferd. Her kan dettenkes at jo større grad foreldrene er uenige om konflikten og hvordan denne utspiller seg, destomer kan konfliktene oppleves som opphetet av de rundt. Uenighet mellom foreldre kan lettforsterkes, og terapeuten har derfor en sentral rolle i å jobbe mot å bringe foreldrene nærmerehverandre og skape felles forståelse av konflikten. Dette kan i sin tur bidra til at konfliktnivåetdempes.
Resultater fra del 2
Resultatene fra del 2 viste også tre hovedfunn.
1) Barn reagerer like sterkt på krangling mellom foreldrene, uansett om foreldrene bor sammen eller hver for seg. Resultatene understreker behovet for at familieverntjenesten retter innsatsen mot å redusere konfliktnivået i alle familier, uavhengig av foreldrenes samlivsstatus. Dette kan inkludere konfliktdempende tiltak, foreldrestøtte og rådgivning som kan bidra til å redusere konfliktnivået før det får alvorlige konsekvenser for barna.
2) Barn reagerer sterkere når de blir dratt inn i konflikten mellom foreldrene. Når barn trekkes inn iforeldrenes konflikter, øker deres tristhet, sinne, skyldfølelse, bekymring og unngåelsesatferd. Dettegjelder særlig når det er uenighet mellom foreldrene om hvor mye far involverer barna i konflikten.Funnene understreker viktigheten av å unngå at barn blir involvert i foreldrenes konflikter og atterapeuter bør veilede foreldre til å være bevisste på hvordan deres konfliktstrategier, spesieltinvolvering av barn i konfliktene, kan påvirke barnas trivsel. Funnene viser også viktigheten av at manikke bare spør foreldre om sin egen konfliktatferd, men at man også undersøker graden av (u)enighetmellom foreldrene. Slik kunnskap kan gi terapeuter verdifull informasjon om kvaliteten på familiensfungering. Terapeuter bør også være oppmerksomme på at uenigheten mellom foreldrene kanreflektere dypere, uuttalte problemer som dårlig kommunikasjon og mangel på tillit, som barna kanfange opp og reagere på.
3) Barn i familier hvor foreldre bor fra hverandre reagerer litt sterkere på noen måter foreldrenekrangler på. I familier der foreldrene bor fra hverandre, reagerer barn annerledes på mødres ogfedres unnvikende konfliktatferd – de involverer seg mindre i foreldrekonflikten når mødrenerapporterer å være unnvikende, men mer når fedrene rapporterer å være unnvikende. De har ogsåmer fremtidsbekymring når det er uenighet om fedres bruk av verbal aggresjon og unnvikelse ikonflikt. Disse resultatene viser at barn i familier hvor foreldre bor fra hverandre kan reagere littulikt på foreldrenes ulike konfliktstrategier sammenlignet med barn hvor foreldre bor sammen. Dekan også reagere ulikt avhengig av hvilken forelder som utfører konfliktstrategien.
Oppsummering
Samlet sett gir disse funnene viktig kunnskap til tjenestene. De viser blant annet viktigheten av at man ikke bare spør foreldre om sin egen konfliktatferd, men at man også undersøker den andre forelderens vurdering, og hvor enige foreldrene er. Denne kunnskapen kan bidra til å gi terapeuter verdifull informasjon om kvaliteten på familiens fungering samt økt forståelse for de ulike perspektivene som foreldre bringer med seg inn i terapirommet. Denne innsikten kan i sin tur bidra i arbeidet med å redusere konfliktnivået mellom foreldrene.
Funnene viser også at det ikke bare er foreldrenes krangling i seg selv (at de krangler), men også måten mødre og fedre krangler på, som kan ha negativ innvirkning på barn, og særlig i familier der foreldrene ikke bor sammen. Terapeuter har høy bevissthet om hvordan konflikthåndtering hos foreldre kan påvirke barna og bør fokusere på å redusere destruktive konfliktstrategier – særlig involvering av barn. De bør også være oppmerksom på at ulike strategier hos mor og far kan ha forskjellig effekt på barna. Foreldre som bor fra hverandre, kan trenge ekstra hjelp med å håndtere konfliktene på en måte som ikke tvinger barna til å bli involvert eller føle et ansvar for konflikten.