Skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling: en paraplyoversikt
Systematisk oversikt
|Publisert
Vi utførte en paraplyoversikt der vi gjennomførte et systematisk litteratursøk i fem databaser. Vi baserte oss på systematiske oversikter som har oppsummert effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdoms emosjonelle, kognitive og motorisk utvikling.
Hovedbudskap
Barn og ungdom bruker digitale skjermer på de fleste arenaer. Skjermbruk kan ha både positive og negative konsekvenser for helse og utvikling, men resultatene fra studier er ikke entydige. Vi utførte en paraplyoversikt der vi
gjennomførte et systematisk litteratursøk i fem databaser. Vi baserte oss på systematiske oversikter som har oppsummert effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdoms emosjonelle, kognitive og motorisk utvikling.
To personer leste uavhengig av hverandre tittel og sammendrag i innhentede referanser, og deretter i fulltekst, etter våre forhåndsdefinerte inklusjonskriterier. Vi vurderte den metodiske kvaliteten på de relevante oversiktene med AMSTAR-2, og inkluderte 19 systematiske oversikter.
Vår hovedkonklusjon er at det er stor mangel på god forskning som omhandler i hvilken grad skjermbruk påvirker barn og unges (0-19 år) emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling.
Vi fant at:
- dersom 3,5-åringer får en signifikant reduksjon av skjermtid er det trolig at de utfører mindre aggressiv og krenkende atferd.
- det er muligens slik at økt bruk av smarttelefon/ nettbrett har liten eller ingen korrelasjon med skåre for aggressiv atferd hos 1-5 år gamle barn.
- det er muligens slik at økt TV-tid er korrelert med økt skåre for aggressiv atferd hos 1-5 år gamle barn.
- det er muligens slik at økt TV-tid har liten eller ingen korrelasjon med eksekutive funksjoner hos 6 og 7 år gamle barn etter 7-8 års oppfølging.
Vi kan hverken utelukke at det er sammenheng, eller at det ikke er sammenheng mellom skjermbruk og barn og unges emosjonelle, kognitive eller motoriske utvikling.
Sammendrag
Innledning
Barn og ungdom bruker digitale skjermer på de fleste arenaer. Skjermbruk kan ha både positive og negative konsekvenser for helse og utvikling, men resultatene fra studier er ikke entydige. Vi har derfor oppsummert de nyeste systematiske oversiktene som søker å gi svar på og avklare disse spørsmålene.
Hensikt
Hensikten var å utarbeide en paraplyoversikt (systematisk oversikt over systematiske oversikter) for å undersøke effekter og konsekvenser av bruk av digitale skjermer hos barn og unge på deres emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling.
Metode
Vi gjennomførte et systematisk litteratursøk i Medline, PsycINFO, Embase og Epistemonikos, i desember 2023. To prosjektmedarbeidere gjorde uavhengige vurderinger av referansenes tittel og sammendrag for 62 % av referansene, de resterende ble lest av én prosjektmedarbeider. To prosjektmedarbeidere gjorde uavhengige vurderinger av relevante systematiske oversikter i fulltekst, opp mot inklusjonskriteriene. Vi inkluderte systematiske oversikter som undersøkte skjermbruk og barn og ungdoms (0-19 år) emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling. To prosjektmedarbeidere gjorde uavhengige kvalitetsvurderinger av de relevante systematiske oversiktene (nyest søkedato) med AMSTAR-2-sjekklisten. Én medarbeider hentet ut resultater og en annen medarbeider kontrollerte uthentingen. For emosjonell utvikling hentet vi resultater om emosjonsforståelse, emosjonsregulering, aggresjon og atferdsvansker, oppmerksomhet, selvbilde og tilknytning. For kognitiv utvikling hentet vi resultater om generell kognitiv utvikling, hukommelse, eksekutive funksjoner og språk. For motorisk utvikling hentet vi ut resultater om finmotorikk, grovmotorikk, balanse og koordinasjon (målt som motoriske milepæler: sitte, krabbe, stå, gå, løpe og hinke). Tilliten til resultatene ble vurdert med GRADE-tilnærmingen (Grading of Recommendations Assessment, Development and Evaluation).
Resultater
Vi inkluderte 19 systematiske oversikter. Flere av dem hadde undersøkt flere aspekter ved utvikling: Det var 13 som rapporterte om emosjonell utvikling, 10 som rapporterte om kognitiv utvikling og fire som rapporterte om motorisk utvikling.
Emosjonell utvikling: Det er trolig at dersom tid med skjermbruk reduseres til omtrent 21 min/ dag sammenlignet med fortsatt samme nivå av skjermbruk (omtrent 94 min/dag) blant barn på 3,5 år fører det trolig til at de utviser mindre aggressiv og krenkende atferd (moderat tillit til estimatet).
Det er mulig at økt bruk av smarttelefon/nettbrett har liten eller ingen korrelasjon med skåre for aggressiv atferd hos barn 1-5 år, men økt TV-tid kan være korrelert med høyere skåre for aggressiv atferd hos barn 1-5 år (selve tidsbruken ikke oppgitt, lav tillit).
Det mangler god dokumentasjon om skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms emosjonelle utvikling. Vi vet derfor ikke om skjermbruk påvirker (svært lav tillit eller manglende dokumentasjon):
- emosjonsforståelse hos barn og ungdom 0-19 år
- emosjonsregulering hos barn og ungdom 0-19 år
- aggresjon, oppmerksomhet og atferdsproblemer hos spedbarn (0-1 år), barn og ungdom 6-19 år
- fokusert oppmerksomhet hos barn 17 til 19 mnd
- oppmerksomhetsproblemer hos barn 6-12 år
- selvbilde hos barn barn og ungdom 0-19 år
- familietilknytning hos barn og ungdom 0-19 år
Kognitiv utvikling: Det er mulig at økt TV-tid har liten eller ingen korrelasjon med eksekutive funksjoner hos barn 6-7 år (lav tillit).
Det mangler god dokumentasjon om skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms kognitive utvikling. Vi vet derfor ikke om bruk av skjerm påvirker (svært lav tillit eller manglende dokumentasjon):
- generell kognitiv utvikling hos barn og unge 0-19 år
- hukommelse hos barn og unge 0-19 år
- eksekutive funksjoner hos barn 0-6 år, 8-12 år og ungdom 13-19 år
- språk hos barn og unge 0-19 år
Motorisk utvikling: Det er mange kunnskapshull om skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms motoriske utvikling. Vi vet derfor ikke om bruk av skjerm påvirker (svært lav tillit eller manglende dokumentasjon):
- finmotorisk utvikling hos barn og unge 0-19 år
- grovmotorisk utvikling hos barn og unge 0-19 år
- balanse hos barn og unge unge 0-19 år
- koordinasjon hos barn og unge 0-19 år
Det mangler god dokumentasjon om skjermbruk påvirker undergrupper av barn og unge, eller om setting rundt skjermbruken påvirker barn og ungdoms emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling (svært lav tillit eller manglende dokumentasjon).
Diskusjon
Vi har systematisk oppsummert systematiske oversikter som undersøker skjermbruk og barn og unges emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling. Vi inkluderte 19 systematiske oversikter i denne paraplyoversikten. Vi la mest vekt på videreformidling av de nyeste oversiktene av høyest metodisk kvalitet, men vi minner om at selv den beste systematiske oversikten ikke kan gi sikrere konklusjoner enn hva de tilgjengelige og inkluderte studiene viser. En systematisk oversikt av høy metodisk kvalitet kan inneholde studier av dårlig utførte primærstudier og en oversikt av kritisk lav metodisk kvalitet kan inneholde de beste studiene.
Vi vurderte først den metodiske kvaliteten på de systematiske oversiktene (med AMSTAR-2-sjekklisten), og ekskluderte de som var av kritisk lav kvalitet. Alle systematiske oversikter skal ha vurdert risiko for skjevheter for sine inkluderte studier. Vi benyttet disse vurderingene inn i vår GRADE-vurdering der vi blant annet nedgraderte dersom studiene hadde høy risiko for skjevheter.
De fleste studiene som var inkludert i disse oversiktene var tverrsnittstudier, et studiedesign som ikke egner seg til å undersøke kausalitet/ årsaksforhold. Det var svært få studier med design som kan informere om årsaksforhold, slik som kontrollerte prospektive studier og randomiserte kontrollerte studier. Derfor har vi videreformidlet informasjon fra tverrsnittstudiene, da de kan informere om mulige samvariasjoner og dermed kanskje indikere hvor det haster mest å få utført nye studier med design tilpasset spørsmål om årsakssammenhenger.
Konklusjon
Vår hovedkonklusjon er at det er stor mangel på god forskning om i hvilken grad skjermbruk påvirker barn og unges (0-19 år) emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling. Vi kan derfor ikke dra sikre konklusjoner, men resultatene viser det blant annet er trolig at redusert skjermtid er korrelert med mindre utøvelse av aggressiv og krenkende atferd hos 3,5-åringer. Det er også mulig at mye TV-tid er korrelert med høyere skåre for aggressiv atferd hos barn 1-5 år. Det ser ikke ut til at mye bruk av smarttelefon/ nettbrett er korrelert med skåre for aggressiv atferd hos barn 1-5 år, ei heller at mye TV-tid er korrelert med eksekutive funksjoner hos barn 6-7 år.