Digital oppfølging av pasienter med kroniske sår: Erfaringer fra Kvinnherad kommune og Stord sjukehus
Rapport
|Publisert
FHI har i samarbeid med Kvinnherad kommune, undersøkt hvordan innføringen av digital oppfølging har påvirket de utvalgte brukerne og involverte ansatte i Kvinnherad kommune og Stord sjukehus, ett år etter innføring.
Hovedbudskap
Folkehelseinstituttet (FHI) har i samarbeid med Kvinnherad kommune undersøkt hvordan innføringen av digital oppfølging av pasienter med kroniske sår, oppleves for pasienter og ansatte, og hvordan tjenesten påvirker organisering og ressursbruk i Kvinnherad kommune og Stord sjukehus, ett år etter innføring av tjenesten.
Kroniske sår krever som oftest en langvarig oppfølging og lange reiser til sykehus. Som et tiltak, innførte Kvinnherad kommune digital hjemmeoppfølging for syv utvalgte brukere med kroniske sår, som til vanlig fikk oppfølging ved sårpoliklinikken på Stord sjukehus.
- Pasientene rapporterte om at de i stor grad følte seg sett og hørt under konsultasjonene, og at de følte seg trygge og fikk nok informasjon.
- Hjemmetjenesten rapporterte om økt kompetanse på sårbehandling og digitale hjelpemidler, men det var til tider utfordringer med lyd og bilde.
- Sykehuset reduserer konsultasjonstiden med digital oppfølging, samt utgifter til pasienttransport og sårmateriell.
- Tidligere tjenesteleder i Kvinnherad kommune forteller at innføring av tjenesten har vært tidkrevende. En klar oppgave -og ansvarsfordeling og digital kompetanse hos ansatte er viktig for gjennomføring.
Digital oppfølging av kroniske sår vil bidra til unngåtte pasientreiser og redusert konsultasjonstid på sykehus, som vil kunne føre til store kostnadsbesparelser. Utfordringen er hvordan implementeringen av digitale tjenester skal finansieres, for at kommunen skal ha et økonomisk insentiv til å gjennomføre uten tap.
Sammendrag
Innledning
Folkehelseinstituttet (FHI) gjennomførte våren 2023, en mini-metodevurdering av digital oppfølging av pasienter med kroniske sår i samarbeid med Kvinnherad -og Ullensvang kommuner, Helse Fonna og Stord sjukehus. En mini-metodevurdering er et verktøy som skal bidra til å gi kommuner og/eller sykehus et kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag, i tillegg til å kartlegge de organisatoriske - og økonomiske konsekvensene en eventuell innføring av et tiltak kan ha.
Etter gjennomført mini-metodevudering, valgte Kvinnherad kommune å tilby digital hjemmeoppfølging til syv utvalgte brukere med kroniske sår, som til vanlig fikk oppfølging ved sårpoliklinikken på Stord sjukehus. Med digital hjemmeoppfølging får brukerne utført sårstell i eget hjem med hjelp fra hjemmetjenesten, mens sårteamet på Stord sjukehus er med som veiledere digitalt. Ett år etter at tjenesten ble innført i Kvinnherad kommune, har kommunen i samarbeid med FHI undersøkt hvordan innføringen med digital oppfølging oppleves for brukere og ansatte, og hvordan den har påvirket organisering og ressursbruk i kommune og sykehus.
Metode
Vi har innhentet informasjon fra ulike kilder for å undersøke hvordan innføringen av digital sårbehandling påvirket kommune og sykehus. Det ble utført spørreundersøkelser av brukere i kommunen og ansatte i hjemmetjenesten, og vi spurte sårsykepleiere ved Stord sjukehus om deres erfaring med digital oppfølging av kroniske sår. Tidligere tjenesteleder i hjemmetjenesten i Kvinnherad kommune skrev et erfaringsnotat om tjenesten, og bidro med innhenting av data på de syv utvalgte brukerne som fikk digital oppfølging i Kvinnherad kommune i perioden 01.09.23 – 31.12.23.
Resultater
Erfaringene har vist at konsultasjonstiden på digitale konsultasjoner ved sårpoliklinikken er kortere sammenlignet med oppmøte på poliklinikk. I tillegg reduseres utgifter til pasienttransport og sårmateriell for sykehuset
Pasientene kan rapportere om at de i stor grad følte seg sett og hørt under de digitale konsultasjonene, og at de følte seg trygge og fikk nok informasjon. De rapporterte også at reisen til sykehuset var belastende.
Hjemmetjenesten kan rapportere om at de fikk økt kompetanse både innen sårbehandling og bruk av digitale hjelpemidler. De fikk gjennomført oppgavene som de skulle, men hadde til tider utfordringer med lyd og bilde.
Innføring av digital oppfølging var en tidkrevende prosess for kommunen. Samarbeidet med IT-avdelingen var viktig, ikke minst med tanke på personvern (GDPR). De erfarte at en klar oppgave- og ansvarsfordeling er nødvendig, og at det er viktig med digital kompetanse blant de ansatte. I tillegg er det viktig å ha forankring i den kommunale administrasjonen, og sette av nødvendige ressurser for et sånt arbeid.
Diskusjon
De syv pasientene fra Kvinnherad hadde til sammen åtte av 16 konsultasjoner digitalt, mens resten av konsultasjonene ble utført på sårpoliklinikken på Stord sjukehus. Det er usikkert hva grunnen til at det var så få digitale konsultasjoner, men det kan tenkes at pasientene selv ønsket å få det på sykehuset, eller at hjemmetjenesten ikke hadde nok kompetanse til å utføre sårstell, eller at tilstanden til såret var slik at sårpoliklinikken ønsket å følge opp selv.
Hjemmetjenesten hadde til tider utfordringer med lyd og bilde under konsultasjonen, som kan skyldes lite erfaring med bruk av hodekamera. Det kan i noen tilfeller holde med å bruke telefon eller nettbrett, siden det krever en del trening for å bli god på å styre et hodekamera.
Mangelfull digital kompetanse blant helsepersonell i hjemmetjenesten var en utfordring, og det var behov for et kompetansehevingsprosjekt.
Finansiering av digitale tjenester er en stor utfordring med tanke på implementering. Tjenesten fører til økte kostnader for kommunen uten at det er noen tilstrekkelig kompensasjon. Spørsmålet kommunen stiller seg, er hva insentivet skal være for at kommunen skal ta over oppgaver for sykehuset?
Konklusjon
Digital oppfølging av kroniske sår vil bidra til unngåtte pasientreiser og redusert konsultasjonstid på sykehus, som vil kunne føre til store kostnadsbesparelser. Utfordringen er hvordan implementeringen av digitale tjenester skal finansieres, for at kommunen skal ha et økonomisk insentiv til å gjennomføre uten tap.