Seminar: Oppvekstprofiler 2024 - Vennskap og felleskap blant barn og unge
Arrangement
|Publisert
Fagseminar om vennskap i anledning lanseringen av Oppvekstprofilene for 2024
Vil du lære mer om hvordan lek og vennskap er med på å forme barn og unge? Hva som er de største truslene mot et inkluderende fellesskap i skolen? Og hva skolen og kommunen kan gjøre for å sikre et godt og inkluderende fellesskap?
Oppvekstprofilene 2024 lanseres 17. april kl. 09:00-10:20 med et frokostseminar i Helsedirektoratets lokaler på Storo. Registrering, lett servering og mingling fra kl. 08.15.
Påmeldingsfrist 16.04, kl 12.00,
ved spørsmål kontakt oppvekstprofiler@fhi.no.
Se opptak av seminaret Oppvekstprofiler 2024 - Vennskap og felleskap blant barn og unge.
Tema for oppvekstprofilene 2024 er vennskap og hvorfor dette er så viktig for barn og unges utvikling og livskvalitet. Vi vil diskutere hva skole og kommune kan gjøre for å styrke muligheter for gode vennskap, og får høre innlegg fra forskere og fagpersoner på feltet. I tillegg presenteres nye tall på barn og unges vennskap og trivsel i skolen og på fritiden, og hvordan det kan variere mellom ulike bydeler, kommuner og fylker i Norge.
Oppvekstprofilene er unike rapporter for alle landets kommuner og bydeler i de fire største byene, og inneholder statistikk om barn og unge fra din kommune eller bydel.
Vennskap bidrar til barn og unges sosiale, emosjonelle, og kognitive utvikling. I tillegg er vennskap en viktig kilde til økt livskvalitet, og er med på å forme de unges identitet og tilhørighet.
De senere årene har det vært en negativ utvikling i barn og unges opplevelse av mestring og trivsel i skolen. Man har også etter pandemien sett en økning i antall elever som oppgir at de blir mobbet på skolen. Dette er en utfordring som kommunene og skolene bør ta tak i. Skolen er den viktigste arenaen for fellesskap og vennskap med jevnaldrende, og dermed også et viktig område for å sikre at alle unge opplever trygge og inkluderende relasjoner med jevnaldrende. Vi vil derfor på årets lansering fokusere på hva skolene kan gjøre for å sikre et best mulig psykososialt miljø på skolen, som har vist seg å være viktig for etablering av vennskap og tilhørighet.
Program:
Vennskap og felleskap blant barn og unge |
Velkommen - ved Folkehelseinstituttets direktør Guri Rørtveit |
Innledning – ved statssekretær for kunnskapsministeren, Synnøve Mjeldheim Skaar |
Hva sier ungdommene selv? Del I |
Vennskap og fellesskap blant barn og unge i din kommune - Presentasjon av årets Oppvekstprofiler ved Hanna Helgeland (Helsedirektoratet) |
Vennskap og fellesskapsbygging som del av skolemiljøarbeidet – ved forsker Selma Therese Lyng (AFI/OsloMet) |
Hva sier ungdommene selv? Del II |
Hvordan kan kommunene jobbe for bedre vennskap og fellesskap mellom elevene i skolen? – erfaringer fra GROM-prosjektet |
Rektor ved Fjellhamar skole: Marianne Egeberg Kolobekken |
Psykolog ved Forebyggende psykisk helsetjeneste og veileder for skolene i prosjektet: Stine Nørbech. |
Avsluttende ord |
Oppvekstprofilene serverer statistikk fra ulike sektorer samlet på ett sted, og gir en god pekepinn på hvordan oppvekstvillkårene er i de ulike kommunene. Alle kommunene får egne profiler, det samme gjelder de ulike bydelene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Datamaterialet gjør det mulig å sammenligne egen kommune med både landsnivå og andre kommuner.
Oppvekstprofilene er resultatet av et samarbeid mellom Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Innvandrings- og mangfoldsdirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet. Det overordnede målet er å styrke kommunenes mulighet for kunnskapsbasert arbeid gjennom samordnet, helhetlig og tilrettelagt styringsinformasjon omkring oppvekstsvilkår i kommunen