Hva ligger bak økningen i autisme og ADHD?
Arrangement
|Publisert
Andelen barn og unge som får en autismespekter- eller ADHD-diagnose i Norge, har økt over tid. Årsakene til økningen er komplekse og fortsatt ikke fullstendig forstått. Hvordan påvirker sosiale ulikheter og innvandringsbakgrunn disse utviklingstrendene?
Arrangementsdetaljer
- 04.06.2025
- 12:00 - 13:30
- Seminar
- Litteraturhuset i Oslo
Det er også store geografiske forskjeller i andelen barn og unge som får diagnosene ADHD og autisme. Hvilken rolle spiller lokal kontekst og ressurstilgang for henvisning og utredning av ADHD og autisme?
I dette fagmøtet vil FHI presentere nye analyser av trender innen nevroutviklingsdiagnoser, med utgangspunkt i Folkehelserapportens temautgave om barn og unges psykiske helse. Vi vil sammen med andre fagpersoner diskutere mulige årsaker til, samt konsekvenser av, denne økningen.
Program
- 14.00: Innledning v. møteleder Dagfinn Mørkrid Thøgersen, direktør for Område for folkehelse og forebygging, FHI
- 14.10: Tidstrender i autismediagnoser v. Alexandra Havdahl, leder for Senter for genetisk epidemiologi og psykisk helse (PsychGen), FHI
- 14.25: Tidstrender i ADHD-diagnoser v. Heidi Aase, direktør for Avdeling for barns helse og utvikling, FHI
- 14.40: Hvordan går det med barn og ungdom med ADHD når de blir unge voksne? Resultater fra 10-25 års oppfølgingsprosjekter v. Merete Glenne Øie, professor ved Psykologisk institutt, UiO og forskningsrådgiver ved Sykehuset Innlandet HF
- 14:50: Hva vet vi om skolegangen til elever med autisme? v. Ellen Katrine Munkhagen, tidligere leder for Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemning og psykisk helse.
- 15:00: Hvordan forstår vi økningen i autisme- og ADHD-diagnoser, og hvordan håndterer samfunnet den? Panelsamtale og spørsmål fra salen
- 15.30: Slutt
Arrangementet strømmes
Arrangementet strømmes direkte på instituttets Youtube-kanal. Du kan gå inn på Youtube-kanalen vår idet møtet starter og se møtet direkte, eller senere i opptak. Opptaket slettes i utgangspunktet etter to uker.