Seminar: Endringer i vår forståelse av autisme de siste fire tiårene
Arrangement
|Publisert
Vi inviterer til et åpent seminar om «Endringer i vår forståelse av autisme de siste fire tiårene», til ære og minne om vår kjære kollega Pål Surén. Seminaret avholdes på Litteraturhuset 25 September 2025, og organiseres av PsychGen Senter, Autismestudien og Område for folkehelse og forebygging ved Folkehelseinstituttet.
Arrangementet arrangeres til ære for, og til minne om, vår kjære kollega Pål Surén.
Det er begrenset med plasser - meld deg på tidlig for å sikre deg plass (påmeldingsfrist: 11. september 2025). Digital deltakelse er også mulig (du vil få tilsendt lenke på en senere dato). Deltakelse er gratis.
Program
All presentations will be in English.
Location: Littearaturhuset 3 etasje, Nedjma
16:00 Welcome – Dagfinn Mørkrid Thøgersen, Director Område for folkehelse og forebygging, NIPH
16:05 The Autism Study at FHI and the increase in autism diagnoses in Norway – Alexandra Havdahl, Center Leader, PsychGen Centre, NIPH
16:25 The Pål Surén Honorary lecture: “Changes in the concept of autism over the past four decades”, Francesca Happé, Professor of Cognitive Neuroscience, Kings College London.
17:30 Mingling og enkel servering
Vi håper du vil delta og ser frem til denne muligheten til kunnskapsdeling og nettverksbygging!
Biografi – Professor Francesca Happé
I over 30 år har professor Francesca Happé hatt autisme som sitt primære forskningsfokus. Hennes arbeid har utforsket sosial forståelse i nevrotypisk utvikling og utfordringer med «mentalisering» hos personer med autisme. Francesca er også aktivt engasjert i studier av evner og styrker hos personer med autisme, og hvordan disse henger sammen med en detaljfokusert kognitiv stil. Noe av hennes nyeste forskning retter seg mot psykisk helse innen autismespekteret, samt lite utforskede undergrupper som kvinner og eldre.
Forskningsmetodene hennes har inkludert kognitive eksperimenter, funksjonell nevroavbildning, studier av ervervede hjerneskader og atferdsgenetiske tilnærminger.
Hun er medlem av British Academy og Academy of Medical Sciences, tidligere president i International Society for Autism Research (INSAR; 2013–2015), og har mottatt Spearman-medaljen og Presidentens pris fra British Psychological Society, Experimental Psychology Society Prize og Royal Society Rosalind Franklin Award. Hun har også blitt utnevnt til CBE (Commander of the Order of the British Empire) for sitt arbeid med autisme.
Francesca er medforfatter/redaktør av flere nyere bøker, blant annet: Autism: A New Introduction to Psychological Theory and Debate (med Sue Fletcher-Watson), Girls and Autism: Educational, Family and Personal Perspectives (med Barry Carpenter og Jo Egerton), og Learning From Autistic Teachers: How to be a Neurodiversity-Inclusive School (med Rebecca Wood og kolleger).