Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «D-vitamin kan beskytte mot luftveisinfeksjoner»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • D-vitamin kan beskytte mot luftveisinfeksjoner

Forskningsfunn

D-vitamin kan beskytte mot luftveisinfeksjoner

Det er holdepunkter for at tilstrekkelig inntak av D-vitamin kan bidra til å forebygge akutte luftveisinfeksjoner. Det er derfor spesielt viktig å få i seg nok D-vitamin når høsten står for døren og luftveisinfeksjonene kommer hyppigere.

tre makrell som ligger på en fjøl
Fisk og tran er gode kilder til vitamin D. Mostphotos.com.

Det er holdepunkter for at tilstrekkelig inntak av D-vitamin kan bidra til å forebygge akutte luftveisinfeksjoner. Det er derfor spesielt viktig å få i seg nok D-vitamin når høsten står for døren og luftveisinfeksjonene kommer hyppigere.


En metaanalyse som inkluderte 46 ulike studier, viser en sammenheng mellom D-vitamin og risikoen for å bli smittet av luftveisinfeksjoner.

– Samlet tyder resultatene på at å ta tilskudd med D-vitamin kan gi beskyttelse mot akutte luftveisinfeksjoner, sier seniorforsker Kristin Holvik.

Den klareste beskyttelsen ble sett ved en daglig dose på mellom 10 og 25 mikrogram i opptil ett år. Beskyttelsen var tydeligst blant barn og unge.

Vitamin D er nødvendig for å sørge for tilstrekkelig tilførsel av kalsium til skjelettet, og alvorlig mangel på vitamin D kan føre til rakitt og osteomalasi (mykt skjelett). Vitamin D-mangel har i tillegg blitt satt i sammenheng med risiko for en rekke ulike sykdommer.

Holvik understreker imidlertid at lave nivåer av D-vitamin i seg selv ikke nødvendigvis er årsak til sykdom.

– Men det kan være en indikasjon på underliggende sykdom eller redusert helse, som kan henge sammen med at man oppholder seg lite i dagslys eller har et mangelfullt kosthold, sier Holvik.

Vær ute og få D-vitamin

– Når vi er ute i sollys reagerer UVB-strålene som treffer huden med stoffer i huden slik at kroppen selv produserer D-vitamin. Derfor er det viktig å være ute, sier Holvik.

D-vitamin er det eneste vitaminet som kroppen faktisk lager selv. Om sommeren kan vi produsere rikelig av dette vitaminet såfremt vi utsetter oss for sollys, men om vinteren i Norge er det vanskelig å dekke behovet sitt uten å ta tilskudd.

– Jo lengre nord i landet en bor, desto lengre varer «vitamin D-vinteren» med utilstrekkelig sollys til å danne vitamin D i huden, sier hun.

Anbefalt daglig inntak av vitamin D er 10 mikrogram for barn og voksne, og 20 mikrogram for de som er 75 år og eldre. Det er få gode kilder til vitamin D i kosten. De beste kildene er fiskeolje og fete fiskeslag som makrell, sild, ørret, laks og kveite. I tillegg er smør, margarin og noen typer melk tilsatt vitamin D i små mengder. Tran og andre kosttilskudd som inneholder anbefalt daglig dose av vitamin D er tilgjengelig på apoteket eller i matbutikken.

– Å ta tran eller annet tilskudd som inneholder vitamin D i anbefalt daglig dose i vinterhalvåret er trygt, sier Holvik.

Rekker å få nok vitamin D før du blir solbrent

– Det viktigste og letteste du kan gjøre for å få nok D-vitamin er å være ute i sollys.

Holvik forteller at tiden du trenger i sollys for å dekke ditt vitamin D-behov er kortere enn tiden det tar å bli solbrent.

– Det er viktig å unngå å bli solbrent. Solkrem reduserer dannelsen av D-vitamin, slik at en trenger lengre tid i solen for å danne samme mengde, sier hun. En kan gjerne vente litt med å smøre kropp og armer, så har en sørget for en god dose D-vitamin.  

Det er ikke nødvendig å gå til legen og få målt D-vitaminnivået dersom du ellers er frisk.

Utsatte grupper

– Alle som har et lavt inntak av matvarer som inneholder vitamin D eller oppholder seg lite i sollys kan være utsatt for vitamin D-mangel. Særlig hos eldre, overvektige, innvandrergrupper fra Asia, Afrika og Midtøsten, og hos ungdom har en sett generelt lavere nivåer av D-vitamin, sier Holvik.

Tilskudd til spedbarn

Det er viktig at spedbarn får i seg til strekkelig mengder D-vitamin gjennom tilskudd det første leveåret.

– Helsedirektoratet anbefaler at spedbarn som ammes bør få D-vitamindråper. Barn som får morsmelkerstatning, trenger ikke tilskudd, siden morsmelkerstatning er tilsatt D-vitamin.

Helsedirektoratet anbefaler ikke tran til så små barn.

Barn født av foreldre med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn får tilbud om gratis D-vitamintilskudd på helsestasjonen. Dette er for å forebygge D-vitaminmangel og rakitt i denne gruppen.