Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: prosjektplan for systematisk kartleggingsoversikt
Helsedirektoratet har bedt Folkehelseinstituttet om å foreta en kartleggingsoversikt over forskningen på måleinstrumenter for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 0–5 år. Måleinstrumentene må være egnet til bruk i helsestasjonen.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 23.05.2023 - 31.12.2023 (Avsluttet)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Patricia Sofia Jacobsen Jardim, Avdeling for vurdering av tiltak, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Ingvild Kirkehei, Avdeling for vurdering av tiltak, Folkehelseinstituttet
- Tiril Cecilie Borge, Avdeling for vurdering av tiltak, Folkehelseinstituttet
- Ingeborg Beate Lidal, Avdeling for vurdering av tiltak, Folkehelseinstituttet
- Rigmor Berg, Avdeling for vurdering av tiltak, Folkehelseinstituttet
- Prosjektplan: Prosjektplan - Språkkartlegging av barn (pdf)
Sammendrag
Språkutvikling hos barn er en kompleks og avgjørende del av barns kognitive og sosiale utvikling. Språkkartlegging i barnehagealder foregår på helsestasjoner i Norge, hovedsakelig når barnet er 2 og 4 år. Kartleggingen inkluderer observasjon, samtaler med foreldre, og bruk av standardiserte verktøy. Målet er tidlig å oppdage avvik i språkutviklingen, for å kunne gi nødvendig oppfølging.
Anbefalingen om språk i nasjonal faglig retningslinje skal oppdateres i 2024, og det er behov for en oversikt over relevante kartleggingsverktøy, samt evaluering av disse.
Hensikten med denne kunnskapsoppsummeringen er å identifisere kartleggingsverktøy (måleinstrumenter) som er ment å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 0-5 år, og å oppsummere deres kjennetegn og måleegenskaper.Vi skal utføre en systematisk kartleggingsoversikt (engelsk: scoping review). Det er en type kunnskapsoppsummering som kartlegger og narrativt beskriver eksisterende forskningsgrunnlag på et bestemt tema-område. For å identifisere relevante studier vil en bibliotekar gjennomføre søk i litteraturdatabaser som MEDLINE og Embase. Vi vil inkludere empiriske primærstudier fra år 2000-2023 som evaluerer verktøy/måleinstrumenter for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 0-5 år egnet for bruk i helsestasjon. Medarbeidere vil utføre utvelgelse av studier i henhold til inklusjonskriteriene. For hver av de inkluderte studiene vil vi hente ut relevant informasjon. Funnene vil bli fremstilt med enkle narrative presentasjoner av resultater og konklusjoner.