Effekter av og erfaringer med eksterne skolefokuserte tiltak for barn og unge som er plassert på barnevernsinstitusjon - Prosjektplan for en mixed-methods systematisk oversikt
Hensikten med denne systematiske oversikten er å undersøke effekter av og erfaringer med skolefokuserte tiltak iverksatt utenfor skolens område for barn og unge i barnevernsinstitusjoner.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 01.05.2021 - 28.02.2022 (Avsluttet)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Heather Melanie R Ames, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Hong Lien Nguyen, Folkehelseinstituttet
- Patricia Sofia Jacobsen Jardim, Folkehelseinstituttet
- Lars Jørun Langøien, Folkehelseinstituttet
- Ashley Elizabeth Muller, Folkehelseinstituttet
- Prosjektplan: df74c9872529456b947a4661b1a00385.aspx
Sammendrag
Å fullføre og prestere i grunn- og videregående skole er svært viktig for barn og unges fremtidige helse og økonomi. Barn og unge i barnevernsinstitusjoner er en av samfunnets mest sårbare grupper. I gjennomsnitt presterer denne gruppen dårligere på skolen sammenlignet med barn som ikke er under omsorg av barnevernet. Hensikten med denne systematiske oversikten er å undersøke effekter av og erfaringer med skolefokuserte tiltak iverksatt utenfor skolens område for barn og unge i barnevernsinstitusjoner.
For å identifisere relevante studier vil en bibliotekar søke i internasjonale litteraturdatabaser etter studier publisert mellom 2010 og juni 2021. Vi skal bruke både manuelle og maskinlæringsprosesser for å vurdere og inkludere studier opp mot seleksjonskriterier. Vi vil deretter hente ut og analysere data fra de inkluderte studiene, vurdere deres metodiske kvalitet samt vår tillit til resultatene med egnede sjekklister og verktøy. Til slutt presenteres våre oppsummerte funn i «Summary of Findings»-tabeller, hvor vi også presenterer vår tillit til dem. De samlede resultatene vil vi presentere og publisere i en rapport.