Språk- og læringsstudien
Ved å sammenstille data vil det være mulig å følge barn med tidlig risiko for å utvikle språk og læringsvansker i overgangen fra barnehage og videre inn i skolealder.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 15.08.2015 - 31.12.2025 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
- Mari Vaage Wang, Avdeling for barns helse og utvikling
- Synnve Schjølberg, Folkehelseinstituttet
- Lei Wang, Institutt for spesialpedagogikk
- Nina Alexandersen, Avdeling for barns helse og utvikling
- Tiril Wilhelmsen, Institutt for pedagogikk
- Erik Eliassen, OsloMet - storbyuniversitetet
- Silje Kvam Bårdstu, Folkehelseinstituttet
- Elise Øksendal, Institutt for pedagogikk
Sammendrag
Gjennom selvrapportering fra mor fra svangerskap og opp i skolealder har Språk og læringsprosjektet utforsket barns utviklingsfaser for å finne utviklingsveier og årsaker relatert til språk- og læringsvansker. Ved å sammenstille data fra mødre i Den norske mor og barn undersøkelsen, kliniske undersøkelser og spørreundersøkelser fra barnehage og skole, med koblinger til barnehage-, utdannings- og pasientregistre vil det være mulig å følge barn med tidlig risiko for å utvikle språk og læringsvansker i overgangen fra barnehage og videre inn i skolealder. Ved å bruke informasjon fra MoBa med koblinger til disse registrene vil prosjektet ha som hovedmål å studere hvilke sammenhenger det er mellom språk- og andre utviklingsvansker (motoriske-, nevroutviklings-, emosjonelle-, atferdsvansker), hvilke utviklingsveier som leder til senere problemer i skole og ungdomsalder, samt risiko- og beskyttelsesfaktorer i barnets proksimale og distale omgivelser som er relatert til språk- og læringsvansker