Skole-hjem-samarbeid ved forebygging og oppfølging av skolefravær. Prosjektplan for en flermetodisk systematisk oversikt
Vi vil utføre en flermetodisk systematisk oversikt over kvantitative og kvalitative studier.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 01.02.2025 - 31.12.2026 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Heid Nøkleby, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Morten Bergsten Njå, Universitetet i Stavanger
- May Irene Furenes Klippen, Universitetet i Stavanger
- Gyri Hval, Folkehelseinstituttet
- Hans Bugge Bergsund, Folkehelseinstituttet
- Christine Hillestad Hestevik, Folkehelseinstituttet
- Gunnhild Berdal, Folkehelseinstituttet
- Lars Jørun Langøien, Folkehelseinstituttet
- Prosjektplan: Prosjektplan Skole-hjem-samarbeid.pdf
Sammendrag
Barn og unge i Norge har ifølge Opplæringsloven rett og til offentlig grunnskoleopplæring og videregående opplæring. Dersom en elev er fraværende, har kommune/ fylkeskommune plikt til å følge opp eleven. Elevers skolefravær er et alvorlig og muligens økende problem, med potensielt store omkostninger for den enkelte og for samfunnet. Det er viktig at skoler, skoleeiere og samarbeidende instanser i størst mulig grad kan bidra til å forebygge skolefravær samt å følge opp elever som har skolefravær. Én av flere problemstillinger i denne sammenheng er hvordan legge til rette for og fremme et godt skole-hjem-samarbeid.
Vi vil utføre en flermetodisk systematisk oversikt over kvantitative og kvalitative studier. Hensikten er å undersøke: 1) effekter av og erfaringer med tiltak rettet mot skole-hjem-samarbeid for å forebygge eller følge opp skolefravær hos elever på alle skolenivåer og klassetrinn, og 2) opplevelser med skole-hjem-samarbeid relatert til skolefravær.
Vi søker etter studier fra OECD-land og avgrenser til nordiske eller skandinaviske land ved behov. Fremgangsmåten vil bestå av spesifiserte inklusjonskriterier, et systematisk litteratursøk, uavhengig utvelging av studier, datauthenting, vurdering av studienes interne validitet samt sammenstilling, analyse og integrering av kvantitative og kvalitative data.