Lost in Transition? Sosiale og helsemessige konsekvenser av ikke-optimale overganger i utdanningssystemet
Dette prosjektet har mål om å forstå effektene av overganger i utdanningssystemet på senere arbeidsmarkedsdeltakelse, familiestiftelse og helse.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 18.03.2021 - 31.01.2026 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Martin Flatø, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Torkild Hovde Lyngstad, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Universitetet i Oslo
- Kathryn Christine Beck, Folkehelseinstituttet
- Bernt Magne Bratsberg, Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning
- Berit Lødding, NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
- Asgeir Skålholt, NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
- Kari Vea Salvanes, NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
- Per Minor Magnus, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Rannveig Kaldager Hart, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Miriam Evensen, Folkehelseinstituttet
- Jonas Minet Kinge, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Vegard Fykse Skirbekk, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Øystein Kravdal, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Jonathan Wörn, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Bjørn-Atle Reme, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Fartein Ask Torvik, Senter for fruktbarhet og helse, Folkehelseinstituttet
- Andreas Kotsadam, Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning
Sammendrag
På tvers av generasjoner ser vi at personer med lav utdanning deltar stadig mindre i sosiale institusjoner sammenlignet med sine jevnaldrende. De inngår sjeldnere partnerskap og får barn, deltar sjeldnere i arbeidslivet, og ender ofte med dårligere fysisk og psykisk helse enn andre. Noen avgjørende tidspunkt i utdanningsforløp kan avgjøre om disse finner nyttige utdanningsveier som definerer senere livsutfall. Disse tidspunktene finner man ofte i overganger mellom utdanningsnivåer, som ofte fordrer endringer i roller, status og identitet, både personlig og sosialt.
Dette prosjektet har mål om å forstå effektene av overganger i utdanningssystemet på senere arbeidsmarkedsdeltakelse, familiestiftelse og helse. Prosjektet ser på hvordan det å starte på skolen på et passende tidspunkt, å komme inn på den videregående skolen en ønsker og å fullføre videregående opplæring påvirker sosial deltakelse og helse. Vi vil videre studere hvordan forholdet mellom fullføring av videregående opplæring, sosial deltakelse og helse har utviklet seg over tid, hvordan utviklingen varierer med kjønn og sosial bakgrunn, og historiske drivkrefter bak denne utviklingen.
Troverdige naturlige eksperiment vil bli benyttet for å skille seleksjon til senere livsutfall fra kausale effekter av ikke-optimale overganger. Eksperimentene inkluderer å bli født rett før eller rett etter nyttår, hvorvidt et skolepsykologisk kontor var etablert i kommunen for å gi råd om skolestart, å ligge over eller under inntaksgrensen til en videregående skole, endringer i inntaksordninger, å bestå eller ikke bestå en enkelteksamen, og å søke læreplass eller påbygging ved et tidspunkt med ulikt antall elev- og læreplasser.