Effekten av Identitetsprosjektet på identitetsutvikling og livskvalitet hos elever i flerkulturelle skoler
Målsettingen med studien er å få kunnskap om Identitetsprosjektet er effektivt i forhold til å fremme etnisk-kulturelle identitet og psykisk helse blant elever i ungdom- og videregående skoler.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 01.03.2023 - 31.12.2027 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Brit Oppedal, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Hayat Abdu Adem, Folkehelseinstituttet
- Warsame Abdullahi Ali, Folkehelseinstituttet
- Türken, Salman, OsloMet - storbyuniversitetet
- Keles, Serap, Universitetet i Stavanger
- Kristin Gustavson, Universitetet i Oslo
Sammendrag
Det er behov for forskningsbaserte tiltak for å fremme psykisk helse, som er tilpasset flerkulturelle ungdommers erfaringer og behov. Det er en nær sammenheng mellom ungdommers psykiske helse og deres etnisk-kulturelle identitet (EKI). Identitetsprosjektet (IP) er et åtte ukers universelt skolebasert tiltak, som kan fremme psykisk helse ved å styrke en positiv EKI. Målsettingen med studien er å få kunnskap om IP er effektivt i forhold til å fremme EKI og psykisk helse blant elever i ungdom- og videregående skoler. Studien har et kluster-basert kvasi-eksperimentelt pre- og posttest design. Målgruppen er 400 elever med og uten innvandrerbakgrunn, på 2 flerkulturelle ungdomsskoler og 2 videregående skoler, hvorav 100 elever i eksperimentgruppen som vil gjennomføre IP-N, mens 300 elever utgjør kontrollgruppen. Klasselærerne får opplæring i å gjennomføre IP. Data om elevenes EKI og psykiske helse innhentes gjennom elektroniske spørreskjema som de fyller ut i skoletiden.