Broer: Oppvekstforhold, tilpasning og læring i Europa
Studien undersøker hvordan variasjoner innenfor, og mellom makro- (sosiale og politiske strukturer), meso- (skoler og lokalsamfunn), mikro- (familie) og individnivåer predikerer psykososiale tilpasning og sosial integrasjon hos barn med tyrkisk innvandrerbakgrunn i tre europeiske land.
Om prosjektet
-
Prosjektperiode: 15.10.2009 - 31.12.2025 (Aktivt)
- Koordinerende institutt: Folkehelseinstituttet
-
Prosjektleder:
- Brit Oppedal, Folkehelseinstituttet
-
Prosjektdeltakere:
- Judi Mesman, Ukjent, Ukjent institusjon
- Kristian Garthus-Niegel, Folkehelseinstituttet
- Kristian Garthus-Niegel, Ukjent, Ukjent institusjon
- Heloise Marie Lee Ledesma, Folkehelseinstituttet
Sammendrag
Studien undersøker hvordan variasjoner innenfor, og mellom makro- (sosiale og politiske strukturer), meso- (skoler og lokalsamfunn), mikro- (familie) og individnivåer predikerer psykososiale tilpasning og sosial integrasjon hos barn med tyrkisk innvandrerbakgrunn i tre europeiske land - Nederland, Norge og Tyskland. På makronivå varierer de tre vertslandenes innvandringspolitikk og utdanningssystemer. På mesonivå varierer bosettingspolitikk og utdanningsforhold. På mikronivå skaper variasjon i foreldres familiestruktur, verdier og inntekt ulike oppvekstforhold for barna. På individnivå innvirker personlige trekk ved barna og foreldrene. Studien retter fokus mot to kritiske overgangsfaser i oppveksten: Fra barnehage til barneskole, og fra barneskole til ungdomskole. Den er særlig opptatt av å avdekke forhold knyttet til mestringsferdigheter og utvikling av resiliens i barns psykososiale utvikling. Betydningen av faktorer knyttet til innvandrertilhørighet vil også stå sentralt.