Hopp til innhold
Lukk

Få varsel ved oppdateringer av «Veileder for SYSVAK-nett»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte og slette din e-postadresse ved å følge lenke i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Veileder for SYSVAK-nett

Oops, noe gikk galt...

... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.

... last inn siden på nytt og prøv igjen.

Artikkel

Veileder for SYSVAK-nett

Publisert Oppdatert

SYSVAK er et landsdekkende, elektronisk vaksinasjonsregister, hvor alle vaksinasjoner skal rapporteres til registeret. SYSVAK-nett er et alternativ for de helsevirksomheter som ikke har elektronisk pasientjournal med SYSVAK-kommunikasjon.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

SYSVAK er et landsdekkende, elektronisk vaksinasjonsregister, hvor alle vaksinasjoner skal rapporteres til registeret. SYSVAK-nett er et alternativ for de helsevirksomheter som ikke har elektronisk pasientjournal med SYSVAK-kommunikasjon.


Praktisk registrering i SYSVAK-nett 

Hva er SYSVAK-nett

Skjermbilde Veileder.PNG

SYSVAK-nett er en webløsning for å registrere vaksinasjoner. Høring med forslag om forskriftsendring for innhenting av vaksinasjonsstatus for covid-19 relaterte vaksinasjoner (vaksine mot sesonginfluensa, pneumokokksykdom, kikhoste og covid-19) ved bruk av SYSVAK-nett, er planlagt i uke 47.

Webløsningen kan i første omgang brukes på PC tilkoplet norsk helsenett, men det kan bli mulig å benytte PC, nettbrett og smarttelefon som er koplet til internett på et senere tidspunkt. SYSVAK-nett er et alternativ for de helsevirksomheter som ikke har elektronisk pasientjournal med SYSVAK-kommunikasjon. For de som allerede har en slik EPJ-løsning skal de fortsette å bruke denne.

Tilgang til SYSVAK-nett  

Helsepersonell som kan logge inn med HelseID, og som ikke har tilgang til EPJ med SYSVAK kommunikasjon må:  

  • kunne logge inn med eID  
  • ha gyldig norsk autorisasjon som lege, sykepleier, helsesykepleier, reseptfarmasøyt, provisorfarmasøyt og apotekteknikker og ha gyldig HPR-nummer. 
  • benytte PC.

Journalføring 

Bruk av SYSVAK-nett er ikke en erstatning for journalføring. Vaksinasjon er journalpliktige opplysninger og viktig ved vaksinering. Dersom vaksinatør benytter SYSVAK-nett må de i tillegg journalføre opplysningene i egnet pasientjournalsystem.

Krav til elektronisk registrering i SYSVAK 

Elektronisk registrering av vaksinasjoner i SYSVAK er viktig for å oppnå formålet med registeret, og er den eneste måten for å få inn tidsriktige opplysninger på. Dette er helt essensielt, både for enkeltindivid og vaksinatører, for smittevernovervåkning og beredskap. Høring med forslag om forskriftsendring om krav til elektronisk registrering i SYSVAK for covid-19 relaterte vaksinasjoner, er planlagt i uke 47. Høring med forslag om forskriftsendring om krav til elektronisk registrering i SYSVAK for covid-19 relaterte vaksinasjoner, er ute på høring med frist 24. november 2020.

Ivaretakelse av meldeplikten

Alle vaksinasjoner er meldepliktige til SYSVAK, og skal registreres uten krav om samtykke (jmf. SYSVAK-registerforskriften § 2-1). Helsepersonell skal ved vaksinasjon opplyse om registrering av vaksinasjon i SYSVAK, og at registrering er meldepliktig.

Pålogging med HelseID 

HelseID er en felles påloggingsløsning for helse- og omsorgssektoren. HelseID gjør oppslag i helsepersonellregisteret (HPR) som forespør tilgang til en tjeneste, samt kobler sammen informasjon om helsepersonell med helsevirksomheten de jobber i. Den legger til rette for enklere pålogging for helsepersonell, og styrket informasjonssikkerhet ved digital samhandling i sektoren. HelseID tilbyr funksjonalitet for autentisering (bekrefte identitet), samt sikring av systemkommunikasjon. Innloggingen krever sikkerhetsnivå 4.

Helsepersonell trenger ikke å foreta seg noe spesielt for å ta i bruk tjenesten, utover å ha tilgang på en elektronisk identitet (eID) utstedt av en identitetstilbyder som HelseID støtter. Slik eID kan være fremskaffet privat eller via arbeidsgiver og er f.eks. BankID eller BuyPass kort.

Virksomheten må ha en retningslinje for bruk av eID, og bruk må tilrettelegges for ansatte som skal registrere vaksinasjon i SYSVAK-nett. Slik eID kan være fremskaffet privat eller via arbeidsgiver, og bør fremkomme i retningslinjen.

Personvern og informasjonssikkerhet 

SYSVAK-nett inneholder personsensitive opplysninger. Vaksinasjonsopplysninger behandles i samsvar med gjeldende lover og forskrifter i helsetjenesten. Brukere av SYSVAK-nett plikter å overholde lovbestemt taushetsplikt, jf. helsepersonelloven §§ 21 flg. og SYSVAK-registerforskriften § 4-1. Forsvarlig håndtering og oppbevaring av pasientopplysninger er en forutsetning for å etterleve den lovbestemte taushetsplikten, som også gjelder etter arbeidets slutt.

Det er ikke tillatt å søke opp personer uten at det foreligger tjenstlig behov. Alle søk og registeringer logges på brukers navn, og logg vil etterhvert bli synlig i innsynsløsningen på helsenorge.no for den registrerte. 

Feilregistreringer  

Dersom helsepersonell eller privatpersoner oppdager feilregistreringer, skal de henvende seg til henholdsvis:   

  • Helsepersonell: sysvak@fhi.no (Ikke send personsensitive opplysninger per e-post) 
  • Privatpersoner: vaksinasjonssted 

Det er per i dag ikke mulig å endre eller slette vaksinasjonsregistreringer i SYSVAK-nett. For endring og sletting ved feilregistrering av vaksinasjonsopplysninger som er registrert i SYSVAK-nett, må vaksinatør sende et brev per post til Folkehelseinstituttet, SYSVAK, 222 Skøyen, 0213 Oslo. Brevet må inneholde den vaksinertes fulle fødselsnummer og navn, vaksinasjonsdato og vaksine, samt vaksinatørens navn, arbeidssted, stempel og signatur. 

Feilmeldinger

Feilmeldinger i SYSVAK-nett: 

  • Jeg får ikke logget meg inn i SYSVAK-nett
  • Feil fødselsnummer 
  • Obligatoriske felt må fylles ut ved registrering
  • Jeg ble logget ut av løsningen under en registrering, ble vaksinasjonen registrert?
  • Årsak til vaksinering for sesonginfluensavaksine eller covid-19 vaksine er ukjent
  • Får ikke kontakt med Folkeregisteret 

For informasjon om håndtering av feilmeldinger, se Brukermanual fra SYSVAK-nett.

Teknisk informasjoog teknisk tilrettelegging i egen virksomhet

PC må være tilknyttet Norsk helsenett, og det kan være nødvendig for lokal IT å gjøre noen konfigureringer som f.eks. portåpninger.  

Lokal IT-avdeling eller -personale må gå gjennom følgende punkter for at virksomheten skal få tilgang til løsningen:  

  • Nettlesere: Sjekke at virksomheten benytter nettlesere som støttes av løsningen.  
  • Klokketid: Sørge for at lokal klokke viser rett tid (synkroniser mot ntp.nhn.no ved Helsenett-tilkobling). 
  • Gjennomføre alternativ 1 (proxy) eller alternativ 2 (brannmur og DNS) som beskrevet under, der det åpnes for adresser på Helsenettet. 
  • Må informere bestiller om at løsningen er klar, og på hvilken måte brukerne kan nå løsningen via Helsenettet på https://SYSVAKnett.fhi.no  som for eksempel via ikon eller nettleser. 
  • Mer utfyllende informasjon om teknisk tilrettelegging finner dere under Teknisk informasjon for SYSVAK

 

Vanlige spørsmål 

 

Kontaktinformasjon 

Tekniske spørsmål:  

  • Kontakt først lokal IT-support vedrørende problemer med tilgang til løsningen eller eID 

  • Kontakt eventuelt brukerstøtte hos NHN dersom lokal IT ikke kan hjelpe: e-post adresse kommer snart   

Innføringen og/eller uavklarte rutiner: 

  • Ansvarlig for smittevern og vaksinasjon lokalt  

Ikke send personsensitive opplysninger per e-post!  

Lover og forskrifter 

Innhold på denne siden