Leverandører av medisinsk utstyr, eller personell med ansvar for medisinsk utstyr under covid-19-pandemien - arkivert
Oppdatert
Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.
Her finner du råd for leverandører av medisinsk utstyr, eller personell med ansvar for installasjon, reparasjon, vedlikehold av eller opplæring i bruk av medisinsk utstyr under covid-19-pandemien.
Arbeid knyttet til medisinsk utstyr som skal bli utført av eksterne firma, er ofte forskriftsfestet og er viktig for å sikre drift og korrekt bruk av utstyret. Det er viktig å legge til rette for at slikt arbeid kan bli gjennomført på en måte som reduserer smitterisiko.
Alternative møteformer/undervisningsopplegg i form av digitale møter bør vurderes før fysisk oppmøte avtales.
"Eksternt firma" kan i denne sammenheng omfatte produsent, leverandør, underleverandører eller andre med ansvar for medisinsk utstyr.
"Virksomhetsleder" omfatter helseinstitusjonens ledelse eller den i virksomheten som er delegert ansvar for medisinsk utstyr. Rutiner for gjennomføring av besøk/service bør bli utarbeidet i samarbeid med smittevernpersonell eller de som er ansvarlig for smittevern lokalt.
Rutiner ved fysisk oppmøte
Følgende rutiner bør bli fulgt ved fysisk oppmøte:
- Besøk bør være avklart i forkant med den i helseinstitusjonen som har ansvaret for utstyret som skal omfattes av service.
- Ansvarlige for service i helseinstitusjonen har ansvaret for å sikre at eksternt firma blir tatt imot og får informasjon om gjeldende smittevernrutiner.
- Det bør kartlegges i forkant om eksternt personell har symptomer forenlig med covid-19 eller kan ha vært eksponert for SARS-CoV-2.
- Eksternt personell som er definert som nærkontakter, har akutte luftveissymptomer eller andre symptomer forenlig med covid-19, eller har vært i utlandet i løpet av de siste 10 dager, skal som hovedregel ikke besøke helseinstitusjoner eller legekontorer. Personer som har bekreftet covid-19 skal være isolert.
- I situasjoner hvor eksternt personell skal utføre arbeid som er helt nødvendig for drift av tjenesten, kan unntak fra karanteneplikten måtte bli vurdert. Det er i hovedsak firmaet som skal utføre service som bør ha avklart forhold knyttet til innreise og unntak fra karanteneregler for sine ansatte, i samarbeid med ledelse ved den virksomheten der service skal bli utført. Vi henviser til Råd ved unntak fra karantene for ansatte i kritiske samfunnsfunksjoner.
- Eksternt firma må sette seg inn i informasjon og regler om egnet oppholdssted (karantenehotell) for de som er omfattet av karanteneregler.
- Eksternt personell som får innvilget unntak fra karantene må følge gjeldende smittevernråd, og bruke medisinsk munnbind under hele besøket.
Ledelsen i enheter som skal ha eksternt personell på besøk, har ansvar for å gi disse veiledning og informere om smittevernråd for den aktuelle arbeidsplassen, eventuelt nasjonale smittevernråd (hvis nødvendig på engelsk), og legge til rette for at smitteverntiltak blir etterlevd.
- Ledelsen i enheten må sørge for at eksternt personell har tilgang til anbefalt smittevernutstyr og opplæring i bruk.
- Ledelsen i enheten sikrer veiledning til eksternt personell rundt bruk av pauserom og andre fellesområder i helseinstitusjonen.
- Eksternt personell bør bli registrert med besøkstidspunkt, navn og telefonnummer.
- Arbeid bør være organisert slik at eksternt personell har minst mulig kontakt med pasienter og ansatte i enheten.
- De som har bestilt service, møter eksternt personell ved inngangen og følger dem til og fra lokalisasjonen.
- Eksternt personell må ha gode rengjøringsrutiner for utstyret vedkommende bruker under besøket. Dersom det er behov for desinfeksjon av utstyr, må servicepersonell/leverandører følge lokale prosedyrer for dette.
- Ledelsen i enheten har ansvar for å informere om gjeldende lokale prosedyrer for rengjøring av utstyr for den aktuelle arbeidsplassen.
- Eksternt personell som får symptomer på sykdom under gjennomføring av oppdraget, skal gi beskjed til oppdragsgiver umiddelbart, forlate enheten, reise hjem på en smittevernforsvarlig måte og sørge for å bli testet for SARS-CoV-2 så snart som mulig.
- Dersom eksternt personell som har hatt oppdrag i en helseinstitusjon skulle teste positivt på covid-19 ved hjemkomst, må oppdragsgiver ved enheten få beskjed umiddelbart.
Vi henviser for øvrig til råd under covid-19: