Leverandører av medisinsk utstyr, eller personell med ansvar for medisinsk utstyr under covid-19-pandemien - arkivert
Sist endret
Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.
Her finner du råd for leverandører av medisinsk utstyr, eller personell med ansvar for installasjon, reparasjon, vedlikehold av eller opplæring i bruk av medisinsk utstyr under covid-19-pandemien.
Arbeid knyttet til medisinsk utstyr som skal bli utført av eksterne firma, er ofte forskriftsfestet og er viktig for å sikre drift og korrekt bruk av utstyret. Det er viktig å legge til rette for at slikt arbeid kan bli gjennomført på en måte som reduserer smitterisiko.
Alternative møteformer/undervisningsopplegg i form av digitale møter bør vurderes før fysisk oppmøte avtales.
"Eksternt firma" kan i denne sammenheng omfatte produsent, leverandør, underleverandører eller andre med ansvar for medisinsk utstyr.
"Virksomhetsleder" omfatter helseinstitusjonens ledelse eller den i virksomheten som er delegert ansvar for medisinsk utstyr. Rutiner for gjennomføring av besøk/service bør bli utarbeidet i samarbeid med smittevernpersonell eller de som er ansvarlig for smittevern lokalt.
Rutiner ved fysisk oppmøte
Følgende rutiner bør bli fulgt ved fysisk oppmøte:
- Besøk bør være avklart i forkant med den i helseinstitusjonen som har ansvaret for utstyret som skal omfattes av service.
- Ansvarlige for service i helseinstitusjonen har ansvaret for å sikre at eksternt firma blir tatt imot og får informasjon om gjeldende smittevernrutiner.
- Det bør kartlegges i forkant om eksternt personell har symptomer forenlig med covid-19 eller kan ha vært eksponert for SARS-CoV-2.
- Eksternt personell som er definert som nærkontakter, har akutte luftveissymptomer eller andre symptomer forenlig med covid-19, eller har vært i utlandet i løpet av de siste 10 dager, skal som hovedregel ikke besøke helseinstitusjoner eller legekontorer. Personer som har bekreftet covid-19 skal være isolert.
- I situasjoner hvor eksternt personell skal utføre arbeid som er helt nødvendig for drift av tjenesten, kan unntak fra karanteneplikten måtte bli vurdert. Det er i hovedsak firmaet som skal utføre service som bør ha avklart forhold knyttet til innreise og unntak fra karanteneregler for sine ansatte, i samarbeid med ledelse ved den virksomheten der service skal bli utført. Vi henviser til Råd ved unntak fra karantene for ansatte i kritiske samfunnsfunksjoner.
- Eksternt firma må sette seg inn i informasjon og regler om egnet oppholdssted (karantenehotell) for de som er omfattet av karanteneregler.
- Eksternt personell som får innvilget unntak fra karantene må følge gjeldende smittevernråd, og bruke medisinsk munnbind under hele besøket.
Ledelsen i enheter som skal ha eksternt personell på besøk, har ansvar for å gi disse veiledning og informere om smittevernråd for den aktuelle arbeidsplassen, eventuelt nasjonale smittevernråd (hvis nødvendig på engelsk), og legge til rette for at smitteverntiltak blir etterlevd.
- Ledelsen i enheten må sørge for at eksternt personell har tilgang til anbefalt smittevernutstyr og opplæring i bruk.
- Ledelsen i enheten sikrer veiledning til eksternt personell rundt bruk av pauserom og andre fellesområder i helseinstitusjonen.
- Eksternt personell bør bli registrert med besøkstidspunkt, navn og telefonnummer.
- Arbeid bør være organisert slik at eksternt personell har minst mulig kontakt med pasienter og ansatte i enheten.
- De som har bestilt service, møter eksternt personell ved inngangen og følger dem til og fra lokalisasjonen.
- Eksternt personell må ha gode rengjøringsrutiner for utstyret vedkommende bruker under besøket. Dersom det er behov for desinfeksjon av utstyr, må servicepersonell/leverandører følge lokale prosedyrer for dette.
- Ledelsen i enheten har ansvar for å informere om gjeldende lokale prosedyrer for rengjøring av utstyr for den aktuelle arbeidsplassen.
- Eksternt personell som får symptomer på sykdom under gjennomføring av oppdraget, skal gi beskjed til oppdragsgiver umiddelbart, forlate enheten, reise hjem på en smittevernforsvarlig måte og sørge for å bli testet for SARS-CoV-2 så snart som mulig.
- Dersom eksternt personell som har hatt oppdrag i en helseinstitusjon skulle teste positivt på covid-19 ved hjemkomst, må oppdragsgiver ved enheten få beskjed umiddelbart.
Vi henviser for øvrig til råd under covid-19: