Fant ikke effekt av avgiftsøkning på sjokolade, sukkervarer og brus
Artikkel
|Publisert
Kan ikke konkludere med at avgiften reduserte salget av de avgiftsbelagte varene.
I november 2017 bestemte regjeringen at avgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer skulle økes med henholdsvis 80 og 40 prosent fra 1. januar 2018. Selv om målet med avgiftene hovedsakelig var å øke statens inntekter, ble det og nevnt at økningen kunne være gunstig for folkehelsa. Forskere Universitetet i Agder ved Folkehelseinstituttet har brukt salgsdata fra Nielsen Norge til å vurdere om avgiftsøkningene som ble innført 1. januar 2018 førte til reduksjon i salg av varer som omfattes av avgiftene.
Til tross for at forskerne bruker salgsdata fra nesten alle dagligvarebutikker i hele Norge, og har forsøkt å kontrollere for grensehandel, kan de ikke konkludere med at avgiften reduserte salget av de avgiftsbelagte varene. Det kan være flere grunner til at de ikke finner noen tydelig reduksjon, som for eksempel stor ukentlig variasjon i salg og/eller at prisendringen ikke er stor nok til å påvirke forbrukers kjøpsvaner.