Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører
Prosjekt
|Oppdatert
Utviklingsbaserte språkvansker (UbS) er blant de vanligste nevro-utviklingsvanskene hos barn og finnes hos 7-10 % av barn ved skolestart.
Sammendrag
Spesifikke språkvansker (SLI) er blant de vanligste nevro-utviklingsvanskene hos barn og finnes hos 7-10 % av barn som begynner på skolen. SLI er blant de minst forståtte av nevro-utviklingsvanskene både mht. hva som påvirker hvilket utviklingsforløp barna får og basale årsakesforhold. Prosjektet vil søke å bidra med slik kunnskap ved å kombinere de longitudinelle data i Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) med en ny datainnsamling på et underutvalg med 600 barn på 8 år som har språkvansker eller som er tilfeldig trukket (kontrollgruppe). Vi vil analysere de kliniske data sammen med longitudinelle data samlet inn i MoBa fra graviditet og fødsel og ved jevne mellomrom etter fødsel (6, 18 og 36mnd samt 5 og 8 år). Prosjektet vil bidra med detaljert kunnskap fra et av de største utvalg av barn med SLI i verden. Spyttprøver vil bli samlet inn for senere genetiske analyser
Prosjektleder
Ragnhild Bang Nes, Folkehelseinstituttet
Prosjektdeltakere
Baeksan Yu, Avdeling for psykisk helse og selvmord, Folkehelseinstituttet
Kristine Vejrup, Avdeling for helseundersøkelser, Folkehelseinstituttet
Synnve Schjølberg, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Espen Røysamb, Avdeling for barn og familier, Folkehelseinstituttet
Mabel Rice, University of Kansas
Patricia Eadie, University of Melbourne
Mila Dimitrova Vulchanova, Institutt for språk og litteratur, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Start
01.07.2013
Slutt
31.12.2022
Status
Avsluttet
Godkjenninger
Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)
Prosjekteier/ prosjektansvarlig
Folkehelseinstituttet