Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD

Prosjekt

Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD - prosjektbeskrivelse

Publisert

Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster.


Sammendrag

Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er den nevroutviklingsforstyrrelsen med høyest utbredelse i barndommen. Utover symptomer, er det knyttet til lav utdanning, arbeidsdeltakelse og velvære, noe som gjør det til en belastning for pasienter, familier, og samfunn. Randomiserte kontrollerte studier (RCT) viste at medisinering reduserer symptomene og at spesialundervisning (SU) kan forbedre spesifikke læringsproblemer, men populasjonsbaserte observasjonsstudier kunne ikke vise klare positive effekter av medisinering eller SU på skoleprestasjon. Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster. Vi vil koble nasjonale pasient- og reseptregister med resultater fra nasjonale prøver og en prospektiv kohortstudie for å estimere effekter. For å støtte en årsakstolkning av behandlings-utfall-assosiasjoner, vil vi statistisk kontrollere behandling ved indikasjon og estimere doseresponsforhold.

Se fullstendig prosjektbeskrivelse på Cristin for mer informasjon om resultater, deltakere, kontakter med mer

Prosjektdeltakere

Prosjektleder

Guido Philipp Emmanuel Biele, Folkehelseinstituttet

Start

01.01.2021

Slutt

31.12.2026

Status

Ikke påbegynt

Godkjenninger

Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet