Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «Overgang til ny nettbutikk høsten 2021»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Overgang til ny nettbutikk høsten 2021

Artikkel

Overgang til ny nettbutikk høsten 2021


I 2016 innførte Folkehelseinstituttet en nettbasert bestillingsløsning for vaksiner. 14. oktober 2021 lanserte vi en "ny" nettbutikk. Våre kunder vil ikke opp­leve store for­andringer, men vi har gjort noen justeringer. Her oppsummerer vi hva dere må tenke på ved over­gang til ny nettbutikk.

Overgang til ny nettbutikk

  • Dere finner ny nettbutikk på samme adresse som den tidligere nettbutikken: vaksine­bestilling.fhi.no.
  • Brukerveiledning er tilgjengelig her: vaksinebestilling.fhi.no/brukerveiledning
  • Nå som ny nettbutikk er tilgjengelig har man ikke lenger tilgang til den gamle nettbutikken, men ordrehistorikken er med over til den nye nettbutikken (full ordrehistorikk)
  • Ikke-godkjente ordre i den gamle nettbutikken ble ikke overført til ny nettbutikk. Dette har vært informert om på forhånd. 

Håndtering av kunder og brukere

  • Ny nettbutikk skiller mellom kunde og bruker (tilknyttet kunde). Bruker logger inn med e-postadresse og passord.
  • Alle kunder blir automatisk overført til ny nettbutikk. Eksisterende kunder skal ikke søke om å bli ny kunde, men skal sørge for å bli opprettet som bruker (se Første innlogging i ny nettbutikk).
  • Kunder kan velge å ha flere brukere tilknyttet sitt kundeforhold / kunde­nummer. Alle som bestiller vaksiner eller godkjenner vaksinebestillinger må få sin personlige bruker. Super­bruker hos kunden administrerer kundens brukere (opprette brukere, tildele roller, slette brukere). Kunden må selv bestemme hvem som skal være super­bruker.
  • Kunder kan velge å fortsette med en felles bruker for kundeforholdet. Bruker­navn må være en felles e-postadresse som alle har tilgang til, siden passord resettes auto­matisk og sendes til registret e-postadresse

Første innlogging i ny nettbutikk

  • For å logge inn må man være opprettet som bruker tilknyttet en kunde
  • De fleste kunder er ikke registrert med e-postadresse i vårt ERP-system. For å opp­rette bruker må én av de ansatte fylle inn et skjema i ny nettbutikk. Følg instruksjoner under «Logg inn» og "Registrer deg som bruker". Brukeren blir superbruker, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet («Min Side» – «Superbruker»). På grunn av sikkerhet vil skjemaet ikke fungere der­som det alle­rede er opprettet bruker på kunde­forholdet. På grunn av sikker­het vil skjemaet kun ligge åpent ca. 1 md etter overgang til ny nettbutikk.
  • Enkelte kunder er registrert med e-postadresse i vårt ERP-system. Det blir automatisk opprettet bruker for registrert e-postadresse. Vi sendte e-post med informasjon i forkant av oppstart. Brukeren kan logge inn med e-post­adresse og «Glemt passord». Brukeren er superbruker, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet («Min Side» – «Superbruker»).

Innlogging med HelseID

  • Ny nettbutikk benytter HelseID for å «verifisere rettigheter» (ordlyd i nåværende nett­butikk). HelseID er en felles påloggingsløsning for helse- og omsorgs­sektoren.
  • Vi anbefaler at helsesykepleier/lege identifiserer seg via HelseID rett etter innlogging. Lege slipper da å godkjenne egen ordre i etter­kant av evt. ordre­legging. Det samme gjelder helsesykepleier som bare rekvirerer vaksiner til standard barne­vaksinasjons­program. Alternativt må man etter ordre­legging identifisere seg med HelseID og godkjenne egen ordre.
  • Man får beskjed under «Bekreft ordre» hvis ordren krever godkjenning. Hvis man ikke selv har autorisasjon til å godkjenne ordren kan man oppgi e-post­adresse til god­kjenner, som får e-post om oppgaven. Man må påse at godkjenner er bruker til­knyttet kundeforholdet («Min Side» - «Superbruker»).

«Handle på vegne av»

  • Enkelte vaksinasjonssteder har flere kundenummer, for eksempel fordi det er ulike faktura­mottakere. Enkelte leger er kommuneoverlege for flere kommuner, og godkjenner vaksine­bestillinger for flere kommuner. Vaksineforsyningen kan tilrettelegge slik at en bruker kan handle / godkjenne ordre for flere kundenummer.
  • Vi har satt opp dette for brukere som er registrert med samme e-postadresse på flere kunde­nummer i vårt ERP-system. Hvis «Handle på vegne av» er aktivert vil man ha dette som eget menypunkt («Min side» - «Handle på vegne av»). Kunder man kan handle på vegne av ligger i nedtrekks­meny. Hovedkundeforholdet ser man under «Min side» - «Profil», og er det kundeforholdet man kommer rett inn på ved innlogging. Ta kontakt med Vaksine­forsyningen dersom det er noe feil i dette oppsettet.
  • Ta også kontakt med oss dersom du har dette behovet og «Handle på vegne av» ikke er aktivert på din bruker.

Kunder som ikke får logget inn eller har andre problemer knyttet til nettbutikken kan kontakte oss: Oppgi kundenavn og helst kundenummmer.