Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «Overgang til ny nettbutikk høsten 2021»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Overgang til ny nettbutikk høsten 2021

Artikkel

Overgang til ny nettbutikk høsten 2021

Publisert


I 2016 innførte Folkehelseinstituttet en nettbasert bestillingsløsning for vaksiner. Vi vil snart bytte leverandør av denne tjenesten. Våre kunder vil ikke opp­leve store for­andringer, men vi har gjort noen justeringer. Her oppsummerer vi hva dere må tenke på ved over­gang til ny nettbutikk.

Overgang til ny nettbutikk

  • Ny nettbutikk blir tilgjengelig på samme adresse som nåværende nettbutikk: vaksine­bestilling.fhi.no.
  •  Når ny nettbutikk åpner vil nåværende nettbutikk stenge.
  • Vi planlegger å gå over til ny nettbutikk i løpet av september 2021. Vi kommer tilbake med eksakt dato.
  • Ved overgang til ny nettbutikk kan det bli inntil 1 døgns nedetid på vaksine­bestilling.fhi.no. Ved medisinsk hast tar vi imot bestillinger pr. telefon: Bestilling av preparater til øyeblikkelig hjelp / posteksponeringsprofylakse. Øvrige bestillinger må vente til vaksinebestilling.fhi.no er tilgjengelig igjen.
  • Ikke-godkjente ordre blir ikke overført til ny nettbutikk. Vi ber dere sjekke «Mine sider» - «God­kjenning av ordre» i nåværende nett­butikk nå, og sørge for at ordre som ønskes levert blir godkjent i god tid før over­gang til ny nettbutikk.
  • Når dato for overgang til ny nettbutikk blir offentliggjort må dere planlegge ordre­legging nøye, og påse at dere rekker å godkjenne ordre før nåværende nettbutikk stenges ned. Eventuelt må dere vente med å legge ordre til ny nettbutikk er til­gjengelig.

Håndtering av kunder og brukere

  • Alle kunder blir automatisk overført til ny nettbutikk
  • Ny nettbutikk skiller mellom kunde og bruker (tilknyttet kunde). Bruker logger inn med e-postadresse og passord.
  • Kunder kan velge å ha flere brukere tilknyttet sitt kundeforhold / kunde­nummer. Alle som bestiller vaksiner eller godkjenner vaksinebestillinger får sin personlige bruker. Super­bruker hos kunden administrerer kundens brukere (opprette bruker, tildele roller, slette bruker). Kunden må selv bestemme hvem som skal være super­bruker.
  • Kunder kan velge å fortsette med en felles bruker for kundeforholdet. Bruker­navn må være en felles e-postadresse som alle har tilgang til, siden passord resettes auto­matisk og sendes til registret e-postadresse

Første innlogging i ny nettbutikk

  • For å logge inn må man være opprettet som bruker tilknyttet en kunde
  • Enkelte kunder er registrert med e-postadresse i vårt ERP-system. Det blir automatisk opprettet bruker for registrert e-postadresse. Vi vil sende e-post med informasjon i forkant av oppstart. Brukeren kan logge inn med e-post­adresse og «Glemt passord». Brukeren er superbruker, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet («Min Side» – «Superbruker»).
  • De fleste kunder er ikke registrert med e-postadresse i vårt ERP-system. For å opp­rette bruker må én av de ansatte fylle inn et skjema i ny nettbutikk. Følg instruksjoner under «Logg inn». Brukeren blir superbruker, og kan opprette flere brukere tilknyttet kundeforholdet («Min Side» – «Superbruker»). På grunn av sikkerhet vil skjemaet ikke fungere der­som det alle­rede er opprettet bruker på kunde­forholdet. På grunn av sikker­het vil skjemaet kun ligge åpent ca. 1 md etter overgang til ny nettbutikk.

Innlogging med HelseID

  • Ny nettbutikk benytter HelseID for å «verifisere rettigheter» (ordlyd i nåværende nett­butikk). HelseID er en felles påloggingsløsning for helse- og omsorgs­sektoren.
  • Vi anbefaler at helsesykepleier/lege identifiserer seg via HelseID rett etter innlogging. Lege slipper da å godkjenne egen ordre i etter­kant av evt. ordre­legging. Det samme gjelder helsesykepleier som bare rekvirerer vaksiner til standard barne­vaksinasjons­program. Alternativt må man etter ordre­legging identifisere seg med HelseID og godkjenne egen ordre.
  • Man får beskjed under «Bekreft ordre» hvis ordren krever godkjenning. Hvis man ikke selv har autorisasjon til å godkjenne ordren kan man oppgi e-post­adresse til god­kjenner, som får e-post om oppgaven. Man må påse at godkjenner er bruker til­knyttet kundeforholdet («Min Side» - «Superbruker»).

«Handle på vegne av»

  • Enkelte vaksinasjonssteder har flere kundenummer, for eksempel fordi det er ulike faktura­mottakere. Enkelte leger er kommuneoverlege for flere kommuner, og godkjenner vaksine­bestillinger for flere kommuner. Vaksineforsyningen kan tilrettelegge slik at en bruker kan handle / godkjenne ordre for flere kundenummer.
  • Vi har satt opp dette for brukere som er registrert med samme e-postadresse på flere kunde­nummer i vårt ERP-system. Hvis «Handle på vegne av» er aktivert vil man ha dette som eget menypunkt («Min side» - «Handle på vegne av»). Kunder man kan handle på vegne av ligger i nedtrekks­meny. Hovedkundeforholdet ser man under «Min side» - «Profil», og er det kundeforholdet man kommer rett inn på ved innlogging. Ta kontakt med Vaksine­forsyningen dersom det er noe feil i dette oppsettet.
  • Ta også kontakt med oss dersom du har dette behovet og «Handle på vegne av» ikke er aktivert på din bruker.

Kunder som ikke får logget inn eller har andre problemer knyttet til den nye nettbutikken kan kontakte oss: