Hopp til innhold

Valgte elementer er lagt i handlekurven

Gå til handlekurv

Prosjekt

Sosioemosjonell utvikling hos barn med språkvansker - prosjektbeskrivelse

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Noen barn som har språkvansker trekker seg tilbake i sosiale sammenhenger, mens andre kan oppleve økt frustrasjon og sinne fordi de ikke klarer å formidle seg. Forskning har vist at barn med språkvansker oftere har sosioemosjonelle vansker enn barn uten språkvansker. I dette doktorgradsprosjektet studerer vi hvilke faktorer som påvirker sammenhengen mellom språkvansker og sosioemosjonelle vansker.


  • Start

    2013

  • Slutt

    2017

  • Status

    Avsluttet

Har du funnet en feil?

Sammendrag

Bakgrunn

Det er anslått at mellom fem og ti prosent av alle førskolebarn har en språkvanske. Barn med språkvansker utvikler oftere atferdsmessige, sosiale, skolerelaterte og psykiske problemer enn det barn med normal språkutvikling gjør.

Omtrent 15-30 prosent av barna med språkvansker også har atferdsproblemer. Hvilke faktorer som påvirker den høyere prevalensen er imidlertid ikke kjent. Denne studien skal utforske utviklingsveier og tidlige forløpere til både sosioemosjonelle vansker og god psykisk helse hos barn med språkvansker.

Mål

Vi vil undersøke hvordan temperament og emosjonsregulering modererer eller medierer denne sammenhengen. Delmål for prosjektet:

  • Finne forløpere og utviklingsveier til sosioemosjonelle vansker hos barn med språkvansker fra 3 til 8 år.
  • Karakterisere type og alvorlighetsgrad av sosioemosjonelle vansker hos barn med og uten språkvansker.
  • Undersøke hvilken rolle barnets temperament og emosjonsregulering har for utvikling av sosioemosjonelle problemer hos barn med språkvansker.

Prosjektet vil bruke longitudinelle data fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) fra svangerskap og fram til barna er 8 år. Prosjektet vil bidra med detaljert kunnskap om utviklingsveier, risiko og beskyttende faktorer. Prosjektet er finansiert med Extra-midler fra Helse og Rehabilitering.

Forskere

Prosjektet startet 1. mai 2013 og avsluttes 15. desember 2017. Prosjektet drives av stipendiat Siri Saugestad Helland i samarbeid med Espen Røysamb, Kristin Gustavson og Synnve Schjølberg.

Referanselitteratur