Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «Trenger du hjelp med Smittestopp-appen?»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Trenger du hjelp med Smittestopp-appen?

Artikkel

Trenger du hjelp med Smittestopp-appen?

Publisert

Står du fast med Smittestopp-appen kan du finne svar her.

Står du fast med Smittestopp-appen kan du finne svar her.


Innhold på denne siden

Gode råd for at Smittestopp skal fungere optimalt

  • Åpne appen regelmessig.
  • Sjekk at knappen i appen er grønn – da er Smittestopp aktiv.
  • La Smittestopp ligge i bakgrunnen, unngå å tvinge appen til å avslutte.
  • Oppdater både appen og telefonen regelmessig til siste versjon.
  • Sørg for at Bluetooth er aktiv på telefonen.
  • Bruk av batterisparingsfunksjoner kan gjøre at appen ikke virker.
  • Sjekk jevnlig om du har fått beskjed om smitterisiko i appen.

Smittestopp fungerer ikke – hva nå?

Vi er oppmerksomme på at feilmeldinger kan forekomme og at enkelte kan støte på problemer med appen. Du kan unngå enkelte feilmeldinger ved å oppdatere operativsystemet på din iPhone.

Hvis Smittestopp ikke fungerer, kan en av de følgende punktene være grunnen:

  • Du har slått av Bluetooth. 
  • Du har slått på strømsparing eller batterisparing på telefonen (dette gjelder spesielt for Android-brukere). 
  • Du har ikke oppdatert operativsystemet ditt. 
  • Telefonen din er for gammel. 
  • Appen er ikke aktivert. 
  • Appen er ikke aktiv. 
  • Du har skrudd av mobildata.

Hvis du får beskjed om at område for meldinger om eksponering er endret, kan det være du har vært i nærheten av et utenlandsk nettverk, eller er i et område med dårlig nettverk. Apple har opplyst om at appen fremdeles virker, selv om du får feilmeldingen.

Hvis du ikke får lastet ned appen kan det være fordi du har en eldre mobiltelefon som ikke støtter appen, eller du har en Huawei-telefon. Smittestopp vil kunne brukes på Huawei-telefoner solgt før selskapet ble stengt ute fra Google-universet.

Problemer med å melde smitte i appen

Hvis du har koronavirus, men ikke får meldt det i appen bør du prøve igjen om noen timer.

For å kunne melde om smitte må du først ha tatt en koronatest og fått påvist at du har koronavirus. For å gi beskjed til andre må du også logge inn gjennom ID-porten i appen. Hvis du fremdeles ikke finnes i listen over personer som har testet positivt for koronavirus, får du beskjed i appen. Da bør du prøve igjen senere.

Appen er avhengig av å kunne slå opp i Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS) på Folkehelseinstituttet. Her kommer både private og offentlige prøvesvar inn. MSIS oppdateres to ganger i døgnet. Det er mulig at du vil motta beskjed om at du har testet positivt på covid-19 før dette blir registrert i MSIS. Det er ikke mulig å gi andre beskjed om smitte via appen før den positive testen er registrert i MSIS. Du vil da eventuelt få beskjed i appen om at du må forsøke igjen på et senere tidspunkt.

Er koronatesten eldre enn 14 dager kan du heller ikke registrere dette i appen.

Det kan også forekomme tekniske feil. Da anbefaler vi at du prøver igjen senere.

Du trenger ikke melde ifra om du har testet negativt.

Ta kontakt om du har spørsmål

Hvis du har spørsmål om appen, oppfordrer vi deg først til å undersøke om du finner svar på det du lurer på her: www.helsenorge.no/smittestopp. Bruk chatten nede til høyre hvis du ikke får svar i nettartikkelen og spørsmål og svar. Ring koronatelefonen hvis du fremdeles står fast på 815 55 015.

Husk at de som bemanner telefonen får veldig mange henvendelser og har mye å svare på angående korona, så det er supert om du sjekker nettsiden og chatten først.