Hopp til innhold
Lukk

Få varsel ved oppdateringer av «Åpent fagmøte: Matbransjens faglig utvalg (MFU) – Hvilken legitimitet har ordningen i arbeidet med å begrense markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge?»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte og slette din e-postadresse ved å følge lenke i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Åpent fagmøte: Matbransjens faglig utvalg (MFU) – Hvilken legitimitet har ordningen i arbeidet med å begrense markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge?

Oops, noe gikk galt...

... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.

... last inn siden på nytt og prøv igjen.

Arrangement

Åpent fagmøte: Matbransjens faglig utvalg (MFU) – Hvilken legitimitet har ordningen i arbeidet med å begrense markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge?

Folkehelseinstituttet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet gjennomført en evaluering av MFU-ordningen. På dette møtet vil resultatene fra evaluering bli presentert.

Godteri
Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Folkehelseinstituttet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet gjennomført en evaluering av MFU-ordningen. På dette møtet vil resultatene fra evaluering bli presentert.


10. mar | 2020

08.30-10.00
Arrangement
Skatten, Hagegata 22-24, Tøyen i Oslo

Regulering av markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge er et tiltak som kan begrense inntak av usunn mat og drikke og dermed bidra til et bedre kosthold, forebygge overvekt/fedme og andre livsstilssykdommer. Matbransjens faglige utvalg (MFU) er en bransjestyrt ordning som skal begrense markedsføring av usunn mat og drikke til barn og unge i Norge.

Folkehelseinstituttet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet gjennomført en evaluering av MFU-ordningen. På dette møtet vil resultatene fra evaluering bli presentert.

Barneombudet og NHO mat og drikke vil kommentere resultatene, mens OsloMet vil gi en kort kommentar om utfordringer knyttet til omfanget av digital markedsføring generelt.

Arnfinn Helleve er leder for Senter for evaluering av folkehelsetiltak ved Folkehelseinstituttet og har deltatt i evalueringen av MFU-ordningen.

Petter Haas Brubakk er administrerende direktør for NHO mat og drikke, som er en av eierne av MFU-ordningen.

Kjersti Botnan Larsen er seniorrådgiver i Barneombudet.

Helene Maria Fiane Teigen er stipendiat ved OsloMet.

Møtet og eventuell diskusjon ledes av Elisabeth Storvoll, fagdirektør ved område for psykisk og fysisk helse, Folkehelseinstituttet.

Møtet er gratis og åpent for alle, ingen påmelding. Det vil være lett bevertning. Møtet streames live på instituttets Youtube-kanal. Opptaket kan sees etterpå.

Velkommen til et spennende møte og debatt!