Hopp til innhold

Få varsel ved oppdateringer av «Bestilling av koronavaksiner via nettbutikk»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte dine varsler og slette din e-post adresse ved å følge lenken i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Bestilling av koronavaksiner via nettbutikk

Melding

Bestilling av koronavaksiner via nettbutikk


Status for pandemien gjør at det vil være hensiktsmessig at bestilling og distribusjon av koronavaksiner gjennomføres på samme måte som for øvrige vaksiner. I praksis betyr dette at kommunene skal bestille koronavaksiner via Folkehelseinstituttets nettbutikk.

  • Nettskjema for bestilling av koronavaksiner til kommuner vil snart avvikles. Siste leveringsuker som kan bestilles via nettskjema er uke 16 og 17. Fra og med leveringsuke 18 vil utsending være basert på bestillinger mottatt i nettbutikken. Kommuner som trenger koronavaksiner levert i uke 18 kan bestille dette i nettbutikken senest 2 uker i forveien, tidligst uke 15.
  • De som har pleid å bestille koronavaksiner via nettskjema vil motta en e-post med veiledning om hvordan bestille koronavaksiner i nettbutikken.
  • Viktig! FHI vil ikke lenger sende ut detaljerte kjørelister med opplysninger om leveringsdag for koronavaksiner. Kommuner bes legge inn bestilling i god tid før vaksinene skal brukes. Dere kan forvente levering inntil 2 uker etter at bestilling er godkjent i nettbutikken. Leveringstider og frister vil være tilsvarende som for øvrige vaksiner, se nærmere informasjon her
  • Brukerveiledning for nettbutikken

Brukertilgang

  • Kun spesifikke pandemikundenumre (kundenr. 538xxx) vil ha mulighet til å bestille koronavaksiner i nettbutikken. I praksis omfatter dette alle kommuner som har bestilt koronavaksiner i pandemien (i utgangspunktet 1 pandemikundenr. per kommune).
  • De som har pleid å bestille koronavaksiner via nettskjema er opprettet som brukere i nettbutikken. E-postadressen som ble brukt i nettskjema er brukernavn i nettbutikken. De aktuelle vil motta en e-post med mer informasjon. De fleste er allerede etablerte brukere i nettbutikken og kjenner nettbutikken godt.
  • I henhold til forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler m. kan lege og helsesykepleier rekvirere koronavaksiner i nettbutikken (sykepleier har midlertidig rekvireringsrett frem til 1.juli 2023).
  • Hvis den som legger inn bestilling i nettbutikken ikke selv har autorisasjon til å rekvirere koronavaksiner, må ordren godkjennes av lege eller helsesykepleier (sykepleier frem til 1.juli 2023). Se pkt. “Innlogging med HelseID”.

For NYE brukere som ikke tidligere har logget inn i nettbutikken

  • Første gang logger dere inn med «Glemt passord» og e-postadresse. Brukeren er superbruker, og kan tilføye flere brukere tilknyttet kundeforholdet om ønskelig («Min Side» – «Superbruker»).
  • Etter innlogging vil dere se fanen «Koronavaksiner» øverst i nettbutikken og kan legge bestilling av de koronavaksinene dere trenger.
  • Dette vil være klart tidligst uke 15, og dere vil da motta e-post med informasjon om innlogging.

For EKSISTERENDE brukere som allerede har et kundeforhold i nettbutikken

  • Brukere som allerede er registrert i FHI nettbutikk på et «vanlig» kundenr logger inn som vanlig med sin e-postadresse og passord.
  • For å bestille koronavaksiner må dere bruke funksjonaliteten «Handle på vegne av». I nedtrekksmenyen velges pandemikundenr (starter på 538xxx). Etter at dere har valgt pandemikundenr. vil dere se fanen «Koronavaksiner» øverst i nettbutikken og kan legge bestilling av de koronavaksinene dere trenger.
  • Dette vil være klart tidligst uke 15, og dere vil da motta e-post med informasjon om innlogging.

Innlogging med HelseID

  • Nettbutikk benytter HelseID for å «verifisere rettigheter», dvs. sjekke autorisasjon opp mot Helsepersonellregisteret. HelseID er en felles påloggingsløsning for helse- og omsorgs­sektoren.
  • Vi anbefaler at sykepleier/helsesykepleier/lege identifiserer seg via HelseID rett etter innlogging. Da slipper dere å godkjenne egen ordre i etterkant av evt. ordrelegging. Alternativt må dere etter ordrelegging identifisere dere med HelseID og godkjenne egen ordre.
  • Dere får beskjed under «Bekreft ordre» hvis ordren krever godkjenning. Hvis dere ikke selv har autorisasjon til å godkjenne ordren kan dere oppgi e-postadresse til godkjenner, som får e-post om oppgaven. Dere må påse at godkjenner er bruker tilknyttet kundeforholdet («Min Side» - «Superbruker»).

Endring av leveringssted og kontaktpersoner for alle vaksineleveringer skal meldes FHI via e-post til nettbutikk.vaksine@fhi.no

Kunder som ikke får logget inn eller har andre problemer knyttet til nettbutikken kan kontakte oss på e-post nettbutikk.vaksine@fhi.no. Oppgi kommunenavn, leveringssted og gjerne også kundenr. og brukernavn.