Bestilling av koronavaksiner via nettbutikk
Melding
|Oppdatert
Denne meldingen er eldre enn 30 dager og informasjonen kan være utdatert
Ta meg til forsidenStatus for pandemien gjør at bestilling og distribusjon av koronavaksiner fra våren 2023 gjennomføres på samme måte som for øvrige vaksiner.
- Kommuner skal bestille koronavaksiner i Folkehelseinstituttets nettbutikk. Nettskjema for bestilling av koronavaksiner avvikles.
- FHI sender ikke lenger ut detaljerte kjørelister med opplysninger om leveringsdag for koronavaksiner. Kommuner bes legge bestilling i god tid før vaksinene skal brukes. Dere kan normalt forvente levering innen 2 uker etter at bestilling er godkjent, med mindre annet er kommunisert. Leveringstider og frister vil normalt være tilsvarende som for øvrige vaksiner, se nærmere informasjon her
- Brukerveiledning for nettbutikken
Brukertilgang
- Kun spesifikke pandemikundenummer (kundenr. 538xxx) kan bestille koronavaksiner i nettbutikken. I praksis omfatter dette alle kommuner som har bestilt koronavaksiner i pandemien (i utgangspunktet 1 pandemikundenr. per kommune).
- De som tidligere har bestilt koronavaksiner via nettskjema er opprettet som brukere i nettbutikken. E-postadresse brukt i nettskjema er brukernavn i nettbutikken. Innloggingsdetaljer og annen informasjon ble sendt pr. e-post til brukerne 12. april 2023. De fleste er allerede etablerte brukere i nettbutikken og kjenner nettbutikken godt.
- I henhold til forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler m. kan lege og helsesykepleier rekvirere koronavaksiner (sykepleier har midlertidig rekvireringsrett til 30. juni 2024).
- Hvis den som legger bestilling i nettbutikken ikke selv har autorisasjon til å rekvirere koronavaksiner, må ordren godkjennes av kollega med rekvireringsrett. Se pkt. “Innlogging med HelseID”.
NYE brukere som ikke tidligere har logget inn i nettbutikken
- Første gang logger dere inn med «Glemt passord» og e-postadresse. Brukeren er superbruker, og kan tilføye flere brukere tilknyttet kundeforholdet om ønskelig («Min Side» – «Superbruker»).
- Etter innlogging vil dere se fanen «Koronavaksiner» øverst i nettbutikken og kan bestille koronavaksiner
EKSISTERENDE brukere som allerede har et kundeforhold i nettbutikken
- Brukere som allerede er registrert i FHI nettbutikk på et «vanlig» kundenr logger inn som vanlig med sin e-postadresse og passord.
- For å bestille koronavaksiner må dere bruke funksjonaliteten «Handle på vegne av». I nedtrekksmenyen velges pandemikundenr (starter på 538xxx). Etter at dere har valgt pandemikundenr. vil dere se fanen «Koronavaksiner» øverst i nettbutikken og kan bestille koronavaksiner.
Innlogging med HelseID
- HelseID er en felles påloggingsløsning for helse- og omsorgssektoren. Nettbutikken benytter HelseID for å sjekke autorisasjon opp mot Helsepersonellregisteret.
- Vi anbefaler at sykepleier/helsesykepleier/lege identifiserer seg via HelseID rett etter innlogging. Da slipper dere å godkjenne egen ordre i etterkant av ordrelegging. Alternativt må dere etter ordrelegging identifisere dere med HelseID og godkjenne egen ordre.
- Dere får beskjed under «Bekreft ordre» hvis ordren krever godkjenning. Hvis dere ikke selv har rett autorisasjon kan dere oppgi e-postadresse til godkjenner, som får e-post om oppgaven. Dere må påse at godkjenner er bruker tilknyttet kundeforholdet («Min Side» - «Superbruker»).
Endring av leveringssted og kontaktpersoner skal meldes FHI nettbutikk.vaksine@fhi.no
Ved innloggingsproblemer eller andre problemer kontakt FHI nettbutikk.vaksine@fhi.no. Oppgi kommunenavn, leveringssted og gjerne også kundenr. og brukernavn.