Hopp til innhold

Valgte elementer er lagt i handlekurven

Gå til handlekurv
Historisk arkiv: Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.

Nyhet

Barnehagebarn: Lange dager fører ikke til aggresjon og ulydighet

Publisert Oppdatert


Å tilbringe mange timer i barnehage fører ikke til mer aggresjon og ulydighet hos barn, ifølge en ny studie fra Folkehelseinstituttet. Studien er basert på data fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa).


Har du funnet en feil?

Colourbox.com
Colourbox.com
Data fra 72 000 mødre og deres barn – både enebarn og søsken – ble hentet fra MoBa. Ved hjelp av spørreskjemaer ble mødrene spurt om aggresjon og lydighet ved både 18 og 36 måneder, og om hvor mye tid barna deres har vært i barnehage. Forskerne sammenlignet både barn fra forskjellige familier og søsken som hadde ulike mengder barnepass.

- Dette er spennende funn fordi de går mot den toneangivende forskningen fra USA. Det er nok to grunner til at vi kommer til andre resultater. Den ene handler om Norge og norske barnehager, den andre om forskningsmetode, sier forsker Henrik Zachrisson ved Folkehelseinstituttet og Atferdssenteret ved Universitetet i Oslo.

Gunstig arbeids- og familiepolitikk i Norge

- Norske familier har lett tilgang til barnehager av relativt jevn og god kvalitet. Spesielt er det færre barn per voksen i norske barnehager enn i de fleste andre land. Dessuten har vi foreldrepermisjon som gjør at barn starter i barnehagen ved ett års alder eller senere, ikke ved noen måneders alder slik veldig mange barn gjør, for eksempel i USA. Den norske familie- og barnehagepolitikken kan derfor godt tenkes å være en del av forklaringen på disse resultatene, forklarer Zachrisson.

Forskerne fant ingen økning i problematisk atferd blant barn som var flere timer i barnehage enn sine egne søsken. De fant også at når barna ble fulgt over tid, hang ikke økninger i mengden av barnepass sammen med forverring i atferd. Dette står i sterk kontrast til funn fra USA som viser at lengre tid i barnehage er forbundet med høyere nivåer av aggresjon og ulydighet i forhold til barn som tilbringer liten eller ingen tid i barnehage.

Unik datakilde

- For oss som forskere er det spennende at MoBa gir oss spesielle muligheter. Blant annet har vi i denne artikkelen sammenlignet søsken i samme familie som tilbringer ulikt antall timer i barnehagen. Det betyr at vi på en effektiv måte kan sjalte ut mange faktorer ved familien som både kan ha betydning for hvor mye tid barn tilbringer i barnehagen, og samtidig ha betydning for barnas adferd, sier Zachrisson.

- Vi er de første som studerer denne sammenhengen med slike metoder. Det er viktig å merke seg
at når vi bruker de samme metodene som har blitt brukt i tidligere studier, får vi også resultater som svarer til det andre forskere har funnet, selv om de ikke er like sterke. MoBa gir oss muligheten til å være grundigere, og derfor også muligheten til å få frem riktigere resultater, avslutter Zachrisson.

Studien er utført sammen med er Eric Dearing fra Boston College, Claudio O. Toppelberg fra Harvard Medical School og Ratib Lekhal fra Folkehelseinstituttet.

Referanse

Zachrisson HD, Dearing E, Lekhal R, Toppelberg CO.Little Evidence that Time in Child Care Causes Externalizing Problems during Early Childhood in Norway Child Dev. 2013 Jan 11. doi: 10.1111/cdev.12040. [Epub ahead of print]