Hopp til innhold

Valgte elementer er lagt i handlekurven

Gå til handlekurv
Historisk arkiv: Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.
Forskningsfunn

Monopolet håndhever aldersgrensen best

En studie viser at 18-årig ungdom som så unge ut for alderen, fikk kjøpt øl i nesten halvparten av sine forsøk.

De lyktes sjeldnere med forsøkene i monopolutsalg enn i andre butikker. Om ungdommene ble bedt om å vise legitimasjon eller ikke, var avgjørende for om de fikk kjøpt øl, skriver Ingeborg Rossow i Addiction.

– Vår studie viser at monopolordningen bidrar til bedre håndheving av aldersgrensen for kjøp av alkohol, sier forskningsleder ved SIRUS Ingeborg Rossow.

Testkjøp

18-åringer som så unge ut for alderen, foretok 460 forsøk på å kjøpe øl i monopolutsalg og i andre butikker i Norge og Finland. Studien er gjennomført av Ingeborg Rossow, Thomas Karlsson og Kirsimarja Raitasalo og publisert i tidsskriftet Addiction.

Monopolbutikker strengest

Ungdommene fikk kjøpt øl i nesten halvparten av forsøkene, men sjeldnere i monopolutsalg enn i andre butikker. Hvorvidt ungdommene ble bedt om å vise legitimasjon var avgjørende for om de fikk kjøpt øl eller ikke, og de ble oftere bedt om å vise legitimasjon i monopolutsalg enn ellers.

Selgers kjønn og alder og kundetetthet i butikken hadde også betydning for om ungdommene fikk kjøpt øl. Også når det ble tatt hensyn til disse forholdene, var det bedre håndheving av aldersgrensen i monopolbutikker enn i andre butikker.

Referanse

Rossow I,  Karlsson T, Raitasalo K (2008). Old enough for a beer? Compliance with minimum legal age for alcohol purchases in monopoly and other off-premise outlets in Finland and Norway. Addiction 103(9), 1468-1473.

Kun sammendraget er åpent for alle, men Rusfagsbiblioteket kan sende hele artikkelen til deg gratis i posten. Send i så fall e-post til Rusfagsbiblioteket og oppgi postadressen din og navnet på artikkelen.

Dette er en nyhet fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS). SIRUS ble en del av Folkehelseinstituttet 01.01.2016.