Få varsel ved oppdateringer av «Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD»
Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:
- Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD
Oops, noe gikk galt...
... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.
... last inn siden på nytt og prøv igjen.
Prosjekt
Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD - prosjektbeskrivelse
Publisert
Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster.
Sammendrag
Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er den nevroutviklingsforstyrrelsen med høyest utbredelse i barndommen. Utover symptomer, er det knyttet til lav utdanning, arbeidsdeltakelse og velvære, noe som gjør det til en belastning for pasienter, familier, og samfunn. Randomiserte kontrollerte studier (RCT) viste at medisinering reduserer symptomene og at spesialundervisning (SU) kan forbedre spesifikke læringsproblemer, men populasjonsbaserte observasjonsstudier kunne ikke vise klare positive effekter av medisinering eller SU på skoleprestasjon. Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster. Vi vil koble nasjonale pasient- og reseptregister med resultater fra nasjonale prøver og en prospektiv kohortstudie for å estimere effekter. For å støtte en årsakstolkning av behandlings-utfall-assosiasjoner, vil vi statistisk kontrollere behandling ved indikasjon og estimere doseresponsforhold.
Se fullstendig prosjektbeskrivelse på Cristin for mer informasjon om resultater, deltakere, kontakter med mer
Prosjektdeltakere
Prosjektleder
Guido Philipp Emmanuel Biele, Folkehelseinstituttet