Hopp til innhold
Lukk

Få varsel ved oppdateringer av «Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører/indikatorer»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte og slette din e-postadresse ved å følge lenke i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører/indikatorer

Oops, noe gikk galt...

... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.

... last inn siden på nytt og prøv igjen.

Prosjekt

Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører/indikatorer - prosjektbeskrivelse

Publisert Oppdatert

Utviklingsbaserte språkvansker (UbS) er blant de vanligste nevro-utviklingsvanskene hos barn og finnes hos 7-10 % av barn ved skolestart.


Sammendrag

Utviklingsbaserte språkvansker (UbS) er blant de vanligste nevro-utviklingsvanskene hos barn og finnes hos 7-10 % av barn ved skolestart. Vi vet fremdeles svært lite om årsaker til DLD, og om de forhold som påvirker ulike utviklingsforløp. Dette prosjektet søker å utvide kunnskapen om DLD ved å kombinere longitudinelle data fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) med kliniske data fra et underutvalg av 600 barn (8 år) som har i) språkvansker eller ii) er trukket (kontrollgruppe). Prosjektet vil bidra med detaljert kunnskap fra et av de største utvalgene av barn med UBS i verden. Spyttprøver vil bli samlet inn for senere genetiske analyser.

 

Se fullstendig prosjektbeskrivelse på Cristin for mer informasjon om resultater, deltakere, kontakter med mer

Prosjektdeltakere

Prosjektleder

Ragnhild Bang Nes, Avdeling for psykisk helse og selvmord, Folkehelseinstituttet

Prosjektdeltakere

Fufen Jin, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Synnve Schjølberg, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Ragnhild Bang Nes, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
Espen Røysamb, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
Mila Dimitrova Vulchanova, Institutt for språk og litteratur, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Patricia Eadie, University of Melbourne
Mabel Rice, University of Kansas

Start

01.01.2013

Slutt

13.12.2022

Status

Pågående

Finansiering

NFR

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet

Prosjektleder

Ragnhild Bang Nes

Prosjektdeltakere ved FHI

Synnve Schjølberg