Få varsel ved oppdateringer av «Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører/indikatorer»
Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:
- Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører/indikatorer
Oops, noe gikk galt...
... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.
... last inn siden på nytt og prøv igjen.
Prosjekt
Utviklingsforløp hos barn med språkvansker: Hvilken rolle spiller biologiske og atferdsmessige markører/indikatorer - prosjektbeskrivelse
Publisert Oppdatert
Utviklingsbaserte språkvansker (UbS) er blant de vanligste nevro-utviklingsvanskene hos barn og finnes hos 7-10 % av barn ved skolestart.
Sammendrag
Utviklingsbaserte språkvansker (UbS) er blant de vanligste nevro-utviklingsvanskene hos barn og finnes hos 7-10 % av barn ved skolestart. Vi vet fremdeles svært lite om årsaker til DLD, og om de forhold som påvirker ulike utviklingsforløp. Dette prosjektet søker å utvide kunnskapen om DLD ved å kombinere longitudinelle data fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) med kliniske data fra et underutvalg av 600 barn (8 år) som har i) språkvansker eller ii) er trukket (kontrollgruppe). Prosjektet vil bidra med detaljert kunnskap fra et av de største utvalgene av barn med UBS i verden. Spyttprøver vil bli samlet inn for senere genetiske analyser.
Se fullstendig prosjektbeskrivelse på Cristin for mer informasjon om resultater, deltakere, kontakter med mer
Prosjektdeltakere
Prosjektleder
Ragnhild Bang Nes, Avdeling for psykisk helse og selvmord, Folkehelseinstituttet
Prosjektdeltakere
Fufen Jin, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Synnve Schjølberg, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Ragnhild Bang Nes, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
Espen Røysamb, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
Mila Dimitrova Vulchanova, Institutt for språk og litteratur, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Patricia Eadie, University of Melbourne
Mabel Rice, University of Kansas